Вівторок, 25.07.2017, 04:41
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Пошук
Календар
«  Червень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архів записів
Міні-чат
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2011 » Червень » 30 » СПОЖИВАЧ
12:40
СПОЖИВАЧ
Хімічне «чистилище»
Реагуючи на скаргу читача, «ЗК» провів власний експеримент


Хімчистка – це як лотерея. Тут наші речі проходять справжній іспит на виживання: витримають – будуть служити й далі, не пройдуть випробовування – полетять на смітник. У редакцію «ЗК» прийшов лист від читача пана Дмитра Довгана з с. Микитинці, у якому він скаржиться на порушення його прав споживача та неякісне надання побутових послуг хімчисткою «Струмок». Ми вирішили провести власний експеримент на хімічну «дисципліну» в Івано-Франківську.


Полиняє – ніхто не відповідає

Сучасній господині обійтись без служб побуту практично неможливо. Пральні, хімчистки, ательє, студії, майстерні з ремонту одягу, взуття, побутової та цифрової техніки, автосервіс тощо. Вони продають послуги, які звільняють нас від частини домашніх справ і допомагають підтримувати домашній затишок. Але інколи стається навпаки.
«Ще в жовтні минулого року в хімчистку «Струмок», яка знаходиться на вул. Побутова в м. Івано-Франківську, я здав килим китайського виробництва. Перед тим я попередив працівника хімчистки, що килим виготовлений з натуральних шовкових ниток, та уточнив, чи гарантує мені хімчистка 100% збереження його якості. Працівник, яка оформляла моє замовлення, запевнила у тому, що послуги будуть надані якісно», – пише Дмитро Довган.
Однак після виконання роботи пан Довган побачив, що весь килим у плямах і розводах, тобто практично зіпсований. З цим погодились і працівники хімчистки і взяли річ на повторне чищення. Але і після цього вигляд килима не змінився.
«При цьому працівники хімчистки зайняли зовсім іншу, агресивну позицію й аргументували зіпсованість килима тим, що він китайський та неякісний, а також послались на друкований штамп наряду-замовлення, текст якого заздалегідь підготовлений таким чином, щоб у будь-якому випадку захистити права хімчистки та залишити споживача без вини винуватим», – стверджує Дмитро Довган. Він запевняє, що килим, ціна якого майже 3 600 грн., зіпсували через неправильне застосування миючих засобів, які негативно вплинули на фарбу килима, і вирішив захистити свої права споживача на надання якісних послуг.
Тому 4 лютого 2011 року він письмово звернувся до власниці хімчистки Оксани Янцюк з проханням надати послуги належної якості або відшкодувати вартість зіпсованого килима.
Через місяць споживач отримав відповідь від пані Оксани, де було зазначено, що такі дії Дмитра Дмитровича «мають ознаки недобросовісності та шахрайства, з якими за тривалий час роботи хімчистки доводилось не раз зустрічатися», і що їхня майстерня «виробила відповідний алгоритм захисту від таких недобросовісних дій згідно з чинним законодавством України з наступним притягненням до відповідальності таких осіб».
У своїй відповіді Оксана Янцюк запевняє, що жовті плями на килимі – це приховані дефекти, які з’явились під час виготовлення чи експлуатації речі, про виникнення яких було зазначено у наряді-замовленні. І підпис замовника під такою інформацією свідчить про його згоду.

На свій страх і ризик
Ці факти підштовхнули нас провести власний експеримент. Що ж насправді відбувається з речами у таких чистильницях? Хто винен і як захистити себе від подібних ситуацій?
Купуємо нову річ і несемо її у хімчистку, по яку згадувалось вище. До речі, виявилось, що купити одяг з чеком у Івано-Франківську не так уже й легко. Навіть круті бутіки не виписують квитанції на речі.
«А для чого вам чек, на одязі ж цінник є», – дивується продавець одного з магазинів. «А що я докажу з тим цінником, якщо мені зіпсують річ у ательє або у хімчистці», – відповідаю. «Та ви і з чеком нічого не докажете», – кепкує торгівець.
Після кількох прогулянок по магазинах купую жіноче плаття коричневого кольору з натуральної тканини (100% котон) (див. фото 3). Щоб відвернути підозри, беру також чисту, але дешеву чоловічу сорочку, фірмову французьку спідницю, це нове плаття і здаю на чищення у «Струмок».
Привітна пані, поверхово оглянувши речі, виписує наряд-замовлення. «Загальні забруднення» та 75% зносу. Але ж тут зовсім нова річ! Звідки 75% зносу? Розумію, що саме це і є та цифра, яка входить до «алгоритму захисту від недобросовісних дій клієнтів», про який йшлось у відповіді власниці Оксани Янців.
«75% зносу – це максимальний ступінь забруднення, який передбачає потертості, механічні ушкодження, попередню хімічну чистку тощо. У випадку пошкодження речі, навіть якщо вдасться довести вину хімчистки, сума компенсації буде вираховуватись від цього відсотка. Тобто споживачеві можуть повернути менше 25% від ринкової вартості товару», – пояснює заступник начальника відділу юридично-організаційної роботи, контролю, реклами і звернень громадян Івано-Франківського обласного управління у справах захисту прав споживачів Наталія Олійнич.
А довести вину хімчистки – справа майже безрезультатна. Зазвичай приймальниця пише, здавалось би, стандартні фрази: загальне забруднення, дорожній бруд, заломи, потертості, плями тощо. Але майте на увазі, такий «живописний» набір свідчить про чимале зношення  речі, і якщо одяг пошкодять, сума компенсації буде меншою. З іншого боку, приписуючи зайві забруднення, нас елементарно «розводять» на гроші: чистка такої «замурзаної» речі в прейскуранті значиться дорожче, аніж прохання просто «освіжити» гардероб.

«Липові» ярлики чи халтурна робота?
«Нарікань на роботу хімчисток дедалі більше, проте по-справжньому винні вони не завжди, – каже Наталія Олійнич. – Справа в тому, що останнім часом на ринках і навіть у магазинах побільшало неякісних речей. Виготовлені не у фабричних умовах та з неякісних матеріалів, вони мають «ліві» ярлички зі знаками догляду. У хімчистці про це не знають, відтак чистять річ таким чином, як вказано на ярлику, через що вона псується або проступають назовні приховані дефекти».
Від таких підробок страждають як і споживачі, так і хімчистка. А щоб не доходило до спірних моментів, то замовнику необхідно бути дуже уважним до кожної деталі, які записують до наряду-замовлення.
«Щоб запобігти цьому, потрібно бути уважними ще під час покупки, уважно оглянути річ, впевнитись у її якості, – рекомендує пані Наталія. – Квитанція – документальне підтвердження вартості товару. Зважаючи на засилля кустарно виготовленого одягу, у деяких хімчистках речі випробовують на якість та попереджають клієнтів про ймовірні ґанджі внаслідок чищення. Проте так роблять не скрізь. Отож, споживачам варто знати, як максимально застерегти свої права».
Насамперед обов’язково вимагайте заповнення всіх пунктів квитанції. Зразок наряду-замовлення та витяги з державних стандартів щодо хімічного чищення та фарбування мають бути у спеціальному «Куточку споживача». У квитанції (див. фото 2) (покупцю дають її оригінал) повинні бути вказані всі реквізити хімчистки: наявність відповідної ліцензії, повна назва, юридична адреса, розрахунковий рахунок, реєстраційний код підприємства (ЄДРПОУ). У наряді-договорі (див. фото 1) зазначають вид і ціну послуги, точний опис матеріалів, з якого виготовлено річ, її зовнішній вигляд, відмітку про оплату, дату приймання, термін виконання замовлення та ступінь зносу речі, яку визначає працівник хімчистки. Прослідкуйте, щоб усі графи договору були заповненими, інакше порожні рядки можна заповнити постфактум.
Спеціаліст із захисту прав споживачів застерігає: «Обов’язково простежте відсоток зносу, який вказує майстер у наряді-замовленні. Коли виникають претензії щодо неякісно виконаних послуг, то саме від цієї цифри будуть відштовхуватися. Якщо ж немає квитанції, то оціночну вартість встановлює незалежний експерт. На териротії Івано-Франківської області є дві структури, які проводять такі експертизи: Торгово-промислова палата та Івано-Франківське регіональне відділення «Союзу експертів України» (голова Чащін В.В.). Також є спеціалізовані лабораторії, які досліджують окремі товари чи послуги».
Тільки незалежний експерт може визначити причину пошкодження речі: використовувались неякісні або несумісні з тим типом тканини хімікати, був порушений процес чищення чи інформація на ярлику не відповідає дійсності. «Але хороший спеціаліст, який приймає річ на хімічну чистку, повинен зразу побачити несумісність маркування з дійсністю і повідомити про це замовника або взагалі відмовитись від виконання робіт. Якщо у майстерні прийняли річ, то повинні нести відповідальність за свою роботу», – продовжує спеціаліст. 
У кожному наряді-договорі друкованими літерами зазначено: «Клієнт попереджений, що хімчистка не відповідає за дефекти, що виникли в результаті неякісного виготовлення речі, відсутності маркування або її недостовірність». Під це списуються і білясті плями (мовляв, барвник спочатку нестійкий був), і усадка на кілька розмірів (мовляв, шкіра неякісна) та інші дефекти.
Юристи попереджають, що тяганина пана Дмитра Довгана з хімчисткою «Струмок» не має оптимістичних перспектив. Всі пункти наряду-замовлення прописані так, що добитись компенсації за зіпсутий килим майже неможливо.
Тому потрібно уважно вивчити інформацію, під якою ставите підпис. Поспіх і неуважність можуть дорого коштувати. На щастя, мої речі після хімчистки залишились неушкодженими, але чи готові і ви так ризикувати?
Яна ГОРОБИНА

Переглядів: 1144 | Додав: bond | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]