Транзитний потенціал України та його використання
У XXI столітті науково-інформаційна революція приведе до того, що територіальне місце випуску товарів втратить своє значення. Вирішальну роль матиме швидкість просування продукції до споживача, а також перекидання капіталів, технологій та інформації до різних країн. З огляду на це особливі можливості виникають у тих держав, які розташовані в ареалі транскордонних транспортних коридорів. Україна в цьому відношенні має величезний потенціал, від ефективного використання якого суттєво залежатиме її майбутнє.
Рідна транскордонність За своїм географічним розташуванням територія України – унікальна. Адже вона є географічним центром Європи. Україна – потужна транскордонна держава, оскільки межує з десятьма країнами: Росією, Білоруссю, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою – по сухопутному кордону і Грузією, Туреччиною, Болгарією – по морському. Наші рідні 603,7 тисячі км2 омивають два моря – Чорне та Азовське. І саме тому ми «апріорі», у зв’язку з нашим географічним розташуванням, є транскомунікаційною системою, яка об'єднує східний і західний, північний і південний євразійський простір.
Центр перетину торгових шляхів Завдяки вигідному географічному розташуванню Україна має історично розвинені торговельні зв'язки з низкою європейських країн. Як ми знаємо, у восьмому і дев'ятому століттях варяги проклали торговий шлях через Русь з Балтики до Азовського і Каспійського морів. Київ, «мати міст руських», став найбільшим торговим центром, через який проходив один з найважливіших міжнародних торговельних шляхів. У десятому сторіччі Дніпро перетворилося на основну артерію торгівлі Київської Русі, головний південний кінець якої був у Константинополі. Отже, Чорне море стало відігравати важливішу роль у торгівлі, ніж Каспійське. Таким чином, до XVI століття сформувалося три основних напрямки торговельних зв'язків Русі: східний, західноєвропейський і середземноморський. Територія України – це точка перетину євразійської геоекономічної системи координат Північ – Південь (меридіан) і Захід – Схід (паралель). Слід зазначити, що вектор Захід – Схід інтенсивно функціонує останні дві тисячі років. У той же час геоекономічний меридіан Північ – Південь, який традиційно мав назву торговельного шляху «із варяг у греки», практично припинив діяти ще 750 років тому, коли православна імперія Київська Русь була знищена татаро-монгольською ордою. Як бачимо, місце у нас більш, ніж зручне, треба тільки вміти цим користуватися. Найголовніше – знаходити взаєморозуміння з нашими сусідами і розширювати накопичений позитивний досвід транскордонного співробітництва. Вигідно використовуючи своє геополітичне становище, в України є всі шанси перетворити свою державу в транскомунікаційну систему, яка об'єднала б східний і західний, північний і південний ринки євразійського геоекономічного простору.
Потужний транзитний потенціал Україна має потужний транзитний потенціал. При транспортуванні товарів нашу державу практично не може обійти жодна країна – чи то на півночі й півдні, чи то на заході й сході. Геоекономічний простір України буквально наповнений різними транспортними системами, які мають транзитний характер. Наша країна володіє унікальними нафто- і газотрубними транспортними артеріями, газовими сховищами, значною кількістю аеродромів, досить розвиненою системою залізничного транспорту, розгалуженою мережею автомобільних доріг, морськими і річковими портами, транспортно-пропускними пунктами по всьому периметру кордону держави. Але ще не так давно Україна навіть не мала гідних аеропортів. Всі ми бачили або чули страшні історії про вбиральні у регіональних аеропортах. Багато чого змінилося у зв'язку з проведенням Євро-2012. Команда Президента В. Януковича зробила все можливе, щоб наша країна виглядала гідно. Було відкрито нові сучасні термінали, злітно-посадочні смуги аеропортів Донецька, Києва, Харкова, Львова. Сьогодні вони дуже успішно функціонують, забезпечуючи зростання авіаперевезень і пасажиропотоку. Також поступово модернізуються і морські порти – сьогодні їх 19. Вони забезпечують значні вантажоперевезення, кількість яких щороку зростає. Тільки за січень-вересень 2013 року вони склали 43 мільйони тонн. Влітку 2013 року Кабінет Міністрів затвердив Стратегію розвитку морських портів України до 2038 року. У ній значну увагу приділено збільшенню вантажних перевезень міжнародними портами України. Але разом з тим, транзитний потенціал України використовується недостатньо, хоча у нас є значний ресурс по кожному з транспортних напрямків. Зацікавленість Євросоюзу в українських транспортних каналах очевидна. За даними англійського інституту «Рендел», за коефіцієнтом транзитності Україна займає перше місце в Європі. Саме тому ЄС хоче максимально зблизити наші країни і вибудувати єдину систему комунікацій, правил пересування. Для цього вони готові вкладати інвестиції в розвиток української авіації, морського і наземного транспорту.
Міжнародне удосконалення транспортних коридорів На сьогодні зміцненням регіонального транспортного діалогу, який сприяє забезпеченню ефективних міжнародних євроазіатських транспортних зв'язків, займається міжурядова комісія ТРАСЕКА. Вперше єврокомісія зібралася на конференції в Брюсселі у травні 1993 року. На той момент у ній взяли участь міністри торгівлі та транспорту з восьми країн: Азербайджану, Вірменії, Грузії, Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, Туркменістану та Узбекистану. Таким чином, було прийнято Брюссельську Декларацію, що поклала початок реалізації міжрегіональної програми технічного сприяння «ТРАСЕКА». Ця програма фінансується Євросоюзом для розвитку транспортного коридору з Європи через Чорне море, Кавказ, Каспійське море з виходом до країн Центральної Азії. Україна ж приєдналася до цієї європейської програми у 1996 році. З часом до неї приєдналися і Молдова, Туреччина, Іран, Литва, Болгарія, Румунія. Нещодавно в Києві пройшло засідання Постійного Секретаріату ТРАСЕКА, на якому було представлено три проекти з розвитку транспортних коридорів: «Транспортний діалог і інтероперабільність мереж», регіональний проект «Логістичні процеси і морські магістралі» (ЛОГМОС) та проект з безпеки морських магістралей. Ці проекти працюють на одну мету – удосконалення транспортних коридорів та їхню інтеграцію до світової транспортної системи. Саме зважаючи на високу зацікавленість українськими транспортними коридорами Європейська Комісія запропонувала стратегію послідовного розширення трансєвропейських транспортних мереж. Таким чином, до 2015 року в Україні з'являться привабливі умови для мультимодальних і транзитних перевезень і значно покращиться інфраструктура транспортних коридорів. З урахуванням модернізованої інфраструктури, з 2016 по 2026 роки активізується розвиток міжнародного транспортного коридору «Європа – Кавказ –Азія». Важливо, що в Україні сьогодні вже діє концептуальна модель розвитку транс’європейських систем. В її рамках чинна влада почала досить ефективно регулювати перевезення вантажів у прямому міжнародному залізнично-поромному сполученні за участю портів, національних залізничних і судноплавних компаній. Вже підписано «Технічний додаток про основні принципи експлуатації залізнично-поромних комплексів на Чорному і Каспійському морях». Це відкриває колосальні перспективи для створення ринку нафти, що допоможе похитнути монополію російської нафти. Кооперуючись з Туреччиною, ми зможемо вирішити питання і нашого взаємовигідного енергетичного забезпечення, і виходу на ринки Північної Африки та Азії. У ці регіони Україна може постачати великі обсяги продовольства. Чорне море у цьому плані є надзвичайно важливим транспортним ресурсом.
Модернізація газотранспортної системи Як відомо, сьогодні для України важливою сировиною для перевезень є нафта і газ. Україна у жовтні збільшила транзит газу до країн Західної Європи до 7,13 мільярда метрів кубічних, що на 0,9 мільярда м куб. (14,5%) більше аналогічного періоду 2012 року. Всього за 10 місяців 2013 року через територію України до країн Західної Європи та СНД транспортовано майже 70 мільярдів м куб. природного газу. Нещодавно відбулося двадцяте засідання комітету з парламентського співробітництва між Україною та ЄС, на якому було прийнято спільну декларацію. У ній Євросоюз визнає велике значення України як стратегічного партнера. Як потужна транзитна країна ми здатні забезпечити Європу безперешкодним і безпечним потоком газу. Для реалізації транзитного проекту «Перший етап реконструкції лінійних споруд газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород» буде виділено значне фінансування і відкрито першу лінію кредиту від міжнародних фінансових інститутів. Таким чином, вдале географічне розташування України значною мірою визначає її зовнішні економічні та політичні відносини. Активна роль України в реалізації моделі транссистем дозволить нам перетворитися на потужну, розвинену державу. Павло ГОРБАНЬ
|