Мade in Ukraine: продовольча незалежність України
Щорічно у третю неділю листопада Україна відзначає День працівників сільського господарства. Це свято надзвичайно важливе для нашої країни, оскільки український аграрний сектор є стратегічною складовою національної економіки і забезпечує продовольчу базу і незалежність країни.
17 листопада цього року День працівників сільського господарства українські аграрії відзначають у двадцяте. Це свято було засновано у 1993 році. Шанобливе ставлення до аграріїв зародилося в Україні ще за часів Радянського Союзу, саме тоді її назвали житницею всієї величезної країни. Однак розпад Союзу і становлення незалежності нашої країни ввели одну з перспективних галузей у глибоку кризу. Незважаючи на високу родючість земель, Україна не могла забезпечити продуктами навіть своє населення, оскільки тонни фруктів і овочів просто згнивали через нестачу місць для зберігання. Парадокс – країна з найбільш родючими чорноземами була змушена закуповувати продукти за кордоном. У результаті цього аграрне господарство не отримувало належного фінансування і перетворилося на депресивну галузь української економіки. Такі негативні економічні наслідки відобразилися і на соціально-культурному секторі: школи, дитсадки, лікарні закривалися, робочі місця зникали, молодь масово переїжджала до міст.
Високі стандарти Сьогодні ж українське сільське господарство активними темпами стає на ноги. Про це свідчить, насамперед, рекордний за всю незалежність врожай цього року – 60 мільярдів тонн! Завдяки цьому експерти Європейського банку реконструкції та розвитку вважають, що спад української економіки закінчиться у четвертому кварталі 2013 року. Так що зараз наша держава здатна не тільки прогодувати своїх громадян, а й експортувати продукцію за кордон, а це означає збільшення надходжень до бюджету. Зараз експорт України до європейських країн становить майже $18 мільярдів. Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко прогнозує, що незабаром розміри експорту зростуть мінімум у декілька разів. На його переконання, вже у 2014 році, завдяки впровадженню пільгових квот на поставки продуктів харчування з України до ЄС, наша країна отримає додатково близько $6 мільярдів. І це, власне, тільки початок. У зв'язку зі зростанням продовольчого попиту, на Україну покладають особливі очікування і відповідальність за збільшення виробництва. За оцінками ФАО (Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН), очікується, що 90% зростання виробництва буде досягнуто за рахунок поліпшення його ефективності і лише 10% – від збільшення площі посівів. Найбільшим попитом у європейців зараз користуються наші зернові: пшениця, жито, ячмінь, кукурудза, гречка, просо, а також наша соняшникова олія, її найбільше купують в Іспанії, Італії, Нідерландах і Англії. Так, ми зайняли лідерські позиції на світовому ринку: 3-є місце у світі з експорту зерна і кукурудзи, 4-е – з експорту ячменя. Також цього року Україна увійшла до ТОП-5 країн-експортерів меду. Президент України В. Янукович запевнив: «Україна і надалі буде зміцнювати свої конкурентні позиції у світі як житниця Європи і потужний експортер зернових».
На шляху до споживача Сьогодні українські аграрії отримали перевагу і шанс підвищити конкурентоспроможність своєї продукції не тільки на світовому ринку, а й на вітчизняному. Крім успішно працюючих 12 оптових ринків, в Україні почалася реалізація нового проекту «Рідне село». Ця заготівельно-збутова мережа має велике значення як для жителів міст, так і селян. Власне, вперше жителі міст у своїх спальних районах зможуть купувати свіже м'ясо, молоко, овочі, фрукти без націнок посередників. А селяни, фермери та кооператори отримають прямий канал збуту своєї продукції. Перша точка реалізації сільгосппродукції вже відкрита у Києві. З часом у Києві планується встановити 20 таких точок, а в цілому по Україні – близько тисячі. Адже протягом наступного року пілотний проект заготівельно-збутової мережі охопить всю територію України – понад 100 міст з населенням більше 500 тисяч чоловік. А постачати продукцію будуть з усіх 11 тисяч сільських і селищних рад. Таким чином, українські виробники істотно потіснять імпорт, що дозволить нам споживати якісні продукти харчування за доступними цінами. Так само більшість експертів переконані, що продукція «madeinUkraine» має значні шанси у західного споживача. Саме так наша держава вибудовує пріоритети сьогодення, закладаючи фундамент для майбутніх перемог. Костянтин ХОДЧЕНКО
|