Щоб не платити – ходять пішки Розширення зони платного в’їзду і паркування у центрі міста найближчим часом не передбачається
Цього року міській владі нарешті вдалося реалізувати давнє прагнення обмежити рух автотранспорту в центральній історико-архітектурній частині Івано-Франківська та запровадити платний в’їзд на площу Ринок. Пішоходи радіють. Машин там й справді стало менше. Але й існуючі паркувальні майданчики у зоні платного в’їзду здебільшого не заповнені автомобілями. Відколи в’їзд на площу Ринок став платним, водії заплатили комунальникам 17 тисяч 350 гривень. Багато це чи мало, у мерії воліють не уточнювати і наголошують, що передовсім йшлося про забезпечення зручності та створення належних умов для відпочинку мешканців і гостей Івано-Франківська у центральній історико-архітектурній частині міста. Адже люди роками скаржилися на пожвавлений рух транспорту через площу Ринок, якою водії собі скорочували шлях з вулиці Галицької на вулиці Лесі Українки та Мазепи. І навіть «маршрутки» на Надвірну зі стихійної автостанції на вулиці Старозамковій донедавна курсували через площу Ринок…
Декларація намірів Вперше прагнення обмежити рух транспорту у центральній частині міста і перетворити її на здебільшого пішохідну зону міська влада задекларувала ще на початку 1994 року. Тоді виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради переглянув порядок організації дорожнього руху у місті. Відповідно до ухваленого ним рішення, на низці паралельних вулиць мали запровадити односторонній рух. Вже на той час планували обмежити рух транспорту у центральній частині міста, окресленій так званим внутрішнім транспортним кільцем – вулицями Новгородською-Дністровською-Василіянок-Гаркуші-Лепкого-част. вул.Незалежності-Січ.стрільців-Орлика, і перетворити її на пішохідну зону. Робили це задля зменшення загазованості від викидів автомобілів. Оскільки особливу небезпеку для здоров’я людей викиди автотранспорту створювали за несприятливих погодних умов, коли різко погіршується процес їх розсіювання у повітрі, передбачалось, що у такі дні повинна припинятись робота шкідливих виробництв на підприємствах Івано-Франківська, а зона обмеження руху автотранспорту поширюватиметься на частину міста, окреслену так званим зовнішнім транспортним кільцем – вулицями Довгою-част. вул. Бельведерської-Вороного-Короля Данила-част.вул. Мазепи-Першотравневою-част.вул. Пушкіна-Сахарова-Бандери-част.вул. Незалежності-Залізничною-Привокзальною-Тарнавського-Василіянок-част. Північного бульвару. Втім, з часу ухвалення такого рішення до його застосування справа так і не дійшла.
Нереалізована заборона У 1998 році ухвалене рішення «Про затвердження меж історико-архітектурної території міста Івано-Франківська» прямо спонукало до заборони руху громадського транспорту та обмеження руху інших транспортних засобів у визначеній історичній частині міста. (Практично у межах того ж внутрішнього транспортного кільця). На його виконання у 2001 році міськвиконком приймає чергове рішення про організацію дорожнього руху в центральній частині міста, комплексна реконструкція якої на той час вже завершувалась. Відповідно до нього, у пішохідній зоні центральної частини міста заборонявся рух усіх механічних транспортних засобів, в тому числі мотоциклів, мопедів та велосипедів, а у визначених зонах дозволялось паркувати лише легковий транспорт. У рішенні вперше регламентувалось, що завезення товарів транспортними засобами у заклади торгівлі, розташовані у пішохідній зоні, повинно здійснюватись з 20.00 до 7.00. В інші години підвезення товару дозволялося виключно за допомогою так званих підручних засобів – візків тощо. Те, як виконувалось чи, вірніше, не виконувалось це рішення, нікому нагадувати, мабуть, не варто, бо всі це бачили…
Поламаний шлагбаум Наступного разу про обмеження руху транспорту у центральній частині міста і вперше про статус площі Ринок як зони платного в’їзду і паркування за підвищеним тарифом міські чиновники заговорили у 2006 році, коли міським головою Івано-Франківська став Віктор Анушкевичус. Година паркування легкових машин на площі Ринок мала коштувати 25 гривень, а автобусів – 50 гривень. В’їзди у центральну частину міста мали намір перекрити шлагбаумами на початку пішохідної частини вулиці Незалежності, на вулицях Шашкевича і Вітовського та на перехресті вулиць Галицької і Дністровської, а опускати їх спершу планували лише y вихіднi і святковi днi. Хоча найбільше проблем хаотичний транзитний рух транспорту по де-юре пішохідній частині міста пішоходам додавав саме у робочі дні. Шлагбауми таки встановили, і на початку 2007 року роботи з перекриття центру міста для транзитного руху транспорту майже були завершені. Але водіям це не сподобалось і вони ці шлагбауми почали ламати. Найбільше не щастило тому, що стояв на вулиці Вітовського. Спершу комунальники його намагались ремонтувати. Потім встановили інший пристрій, який на дорозі натягував ланцюг. Але і він прослужив недовго. Зрештою залишився лише один шлагбаум на початку пішохідної частини вулиці Незалежності. Решту пристроїв демонтували. Але від ідеї платного в’їзду на площу Ринок міська влада не відмовилась.
Друга спроба У квітні цього року міська рада затвердила програму «Обмеження руху – підвищення комфорту». Її назва, яка не всім депутатам сподобалась, говорить про те, що обмеження руху транспорту повинно забезпечити підвищення комфорту мешканців і гостей міста під час перебування і відпочинку у центральній історико-архітектурній частині Івано-Франківська. Відповідно до програми, обмеження руху досягається шляхом встановлення у визначених місцях металевих стовпчиків єдиного зразка і запровадженням платного в’їзду у історико-архітектурну частину міста з 8.00 до 20.00 з понеділка по неділю зі сторони вулиці Галицької. В’їзд легкових машин вартуватиме 50 гривень, а місячний абонемент – 250 гривень. У разі повторного в’їзду протягом доби плата не справляється. Безкоштовний в’їзд поширюється на спецтранспорт, транспортні засоби, якими керують інваліди, ветерани визвольних змагань чи члени їх сімей, яким передано право керування, та мешканці будинків, що розташовані у зоні платного в’їзду, при пред’явленні підтверджуючого документа. У пояснювальній записці до цього рішення йшлося, що на першому етапі для паркування у зоні спецтарифу і платного в’їзду планується використовувати площі двох діючих паркувальних майданчиків на вулиці Галицькій та площі Ринок на 37 паркомісць. А тому прогнозований дохід за місяць роботи мав би скласти 55 тис. 500 грн., а прибуток – 33 тис. 843 грн. Він би мав іти на реалізацію виписаних у цій програмі заходів. А саме: продовження встановлення металевих стовпчиків єдиного зразка з метою подальшого обмеження в’їзду і паркування транспорту у непередбачених місцях. Загалом 800 стовпчиків на дев’яти вулицях. Наразі ж, як уже зазначалось, за в’їзд на площу Ринок водії заплатили 17 тисяч 350 гривень. Щоб не платити – ходять пішки.
Наступний етап Другим етапом реалізації програми «Обмеження руху – підвищення комфорту» передбачене збільшення кола платного в’їзду транспорту, окресленого внутрішнім транспортним кільцем. Втім, наразі, як запевняють у мерії, говорити про це передчасно. Спершу необхідно створити для цього умови, запропонувати водіям альтернативу – збільшити кількість парковок поза зоною платного в’їзду чи побудувати багаторівневі паркінги. …Хоча про необхідність обмеження руху вулицею Січових стрільців говорять уже давно. Свого часу цього вимагало керівництво колишньої міжрайонної екологічної інспекції і пропонувало перекривати вулицю Січових стрільців для руху транспорту хоча б у вихідні та святкові дні… Хвалимир ВЛАДІВ
VOX POPULI Чи потрібно розширити зону для заборони руху транспорту в центральній частині Івано-Франківська?
Володимир, дизайнер: – Звісно, я за те, щоб центр міста був виключно пішохідною зоною. У старих європейських містах історичний центр – тільки для пішоходів. Винятки можуть бути для авт швидкої допомоги, міліції чи пожежної. Слід берегти місто, щоб і наступні покоління милувались його історичною красою, а не забруднювати повітря вихлопними газами. Дбати про те, щоб усім – і дорослим мешканцям, і мамам з малечею, і туристам – було і гуляти цікаво, і дихати легко.
Олександр, електромонтер: – Я проти того, щоб центр міста був закритий для проїзду, тому що важко добиратись, куди потрібно, інколи доводиться об’їжджати хтозна-куди! Але якщо це конче необхідно, то, принаймні, зменшити плату за в'їзд, а то п’ятдесят гривень забагато для кишені середнього громадянина. Як собі хочете, а я – проти!
Вікторія, підприємець: – Мені якось все одно – чи перекривають вони центр, чи ні… Хочуть розширити зону, заборонену для руху транспорту, – нема проблем! Я щодня багато по центру пішки ходжу у справах, тож інші теж можуть! Головне, щоб не прийняли закону, що пішоходам треба для пересування центром міста перепустки мати…
Степан, будівельник: – Я за те, щоб якомога більша частина центру нашого міста була закрита для руху транспорту. У нас не таке велике місто, щоб складно було пересуватись на власних двох. Ходити пішки дуже корисно! Я працював в Іспанії, бачив, як то гарно, коли люди вільно рухаються, гуляють сім'ями в центрі міста, дітки бігають у безпеці. Повітря чисте, загазованості не відчуваєш зовсім, краса, одним словом.
Тимофій, поет: – Я б хотів, щоб історичний центр міста був закритим для руху машин, але треба подумати про те, де ті машини паркувати біля забороненої зони. Інфраструктура міста жахлива, забудували все, що могли, вузенькі історичні вулички зробили ще вужчими… Мабуть, незабаром тротуари забудують. В Європі історичні центри міст намагаються зберігати у первинному вигляді, а все нове і сучасне будують на околицях, в тому числі широкі дороги і зручні стоянки для авто. Опитував Тарас ЯКОВИН
|