Минулого четверга відбулася сьома позачергова сесія міської ради, на розгляд якої виносилась комплексна про-грама реформування та роз-витку житлово-комунального господарства Івано-Фран-ківська на 2011-2015 роки «Реформи, порядок, розвиток». У процесі розгляду винесений міськвиконкомом проект про-грами зазнав суттєвих змін, а роботу міського голови у сфері житлово-комунального госпо-дарста за попередню каденцію 2006-2010 р. депутати визнали незадовільною.
Як зазначив доповідач, заступник міського голови з питань ЖКГ, транспорту і зв’язку Микола Саєвич, «програма має загальний характер і розроблена на основі державної та обласної програм реформування ЖКГ». Він заявив, що цю «загальну» програму мали б у подальшому конкретизувати, ухвалені на її основі відповідні положення. За його словами, головною метою програми реформування ЖКГ є плавний перехід від обслуговування житлового фонду комунальними житлово-експлуатаційними організаціями (ЖЕО) до створення об’єднаннь співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) та створення конкурентного ринку надання послуг, а основним завданням – скорочення адміністративних витрат, беззбиткова діяльність комунальних підприємств та економія фінансових ресурсів.
Недосконале рішення «Пропоноване рішення недосконале, – визнав міський голова Віктор Анушкевичус. – Програма ще буде шліфуватися. Життя вноситиме свої корективи. Але нам треба говорити про стратегію. У програмі закладена нова філософія роботи житлово-комунального сектора». Зрештою і мер, і його профільний заступник наголосили, що програму треба приймати хоча б тому, що без неї «нам не дадуть кошти на співфінансування з держбюджету». «Це стратегічний чи економічний документ? – допитувався у міського голови депутат від ВО «Свобода» Роман Харук. – Що там економічного? Чому не зроблено глибинного аналізу проблем галузі і не окреслено реальних шляхів виходу з кризи?» «Кожна програма має базуватися на аналізі стану господарки , – заявив у своєму виступі секретар міськради Руслан Марцінків. – Депутати від ВО «Свобода» розпочали роботу щодо проведення фінансового аудиту діяльності комунальних підприємств та управлінь. Можу сказати одне: житлово-комунальна сфера перебуває у критичному стані». Пан Марцінків наголосив, що за стан у місті безпосередньо відповідає міський голова, бо саме в його руках всі кадрові рішення та розпорядження фінансами. «Тому пропоную окремим пунктом рішення про програму реформування ЖКГ визнати роботу міського голови у цій сфері за 2006-2010 рр. незадовільною», – резюмував він. Попри заяву міського голови В.Анушкевичуса, що «те, що робилося в ці роки для житлово-комунального господарства, не робилося ніколи» і його запевнення, що він може розказати, що за цей час було зроблено, щоб втримати ситуацію в ЖКГ, пропозицію секретаря міськради щодо визнання роботи міського голови у сфері ЖКГ незадовільною підтримали 49 депутатів.
Місто може втратити контроль Слід зазначити, що програму реформування ЖКГ депутати розглядали у комплексі з ініційованим міським головою питанням про дозвіл на початок процедури банкрутства дев’яти ЖЕО та двох комунальних підприємств. Але депутати аж ніяк не вважали початок процедури банкрутста єдино вірним шляхом. «Банкрутство – це не вихід, це лише пункт програми виходу з кризи. Але самої програми виходу комунальних підприємств з кризи не існує, – заявив голова постійної депутатської комісії міськради з питань ЖКГ, транспорту і зв’язку Ігор Прокопів. – Міське управління ЖКГ не в силі виконати програму реформування, це чітко треба розуміти. УЖКГ просто не здатне виконати те завдання, яке ми перед ним ставимо». Опосередковано цю тезу підтримав і голова фракції ВО «Свобода», голова бюджетної комісії міськради Роман Онуфріїв. «Міський голова як головний розпорядник бюджетних коштів і реальний керівник господарства міста довів ЖКГ до банкрутства, – заявив Р.Онуфріїв. – Об’єднання і укрупнення ЖЕО проблеми не вирішить, бо відбудеться об’єднання боргів. У програмі нема конкретних розрахунків, які б підтвердили можливість і здатність реформувати ЖКГ і виконати план санації», – наголосив він. За словами Р.Онуфріїва, запропонована міським головою схема реформування ЖЕО не вирішує проблем галузі по суті і не убезпечує місто від повторення подібного сценарію в майбутньому. А основна загроза процедури банкрутства ЖЕО полягає в тому, що місто може втратити контроль над галуззю. «Закон передбачає можливість появи так званого інвестора, який може стати новим фактичним власником ЖЕО, – сказав Р.Онуфріїв. – А в ЖЕО на балансі житловий фонд. Через процедуру банкрутства ця галузь може перейти в приватні руки і ми можемо втратити над нею контроль. Це є підставою для дуже обережного застосування процедури банкрутства. Наше завдання оминути видимі загрози при банкрутстві ЖЕО і ухвалити реальну схему реформування галузі». Тож фракція «Свободи» запропонувала ряд доповнень до програми реформування ЖКГ та до відповідного проекту рішення міськради. Головне з них полягало в тому, щоб весь житловий фонд міста передати на баланс вже створеного і не обтяженого боргами Єдиного розрахункового центру (ЄРЦ). Міськвиконком має підготувати зміни до його статуту, пов’язані з балансоутриманням житлового фонду, а ЄРЦ – укласти відповідні угоди на надання житлово-комунальних послуг зі споживачами та виконавцями робіт з обслуговування житлового фонду.
Безпечне банкрутство Втім, міськрада таки була вимушена ухвалити рішення щодо початку процедури банкрутства дев’яти ЖЕО та КП «Івано-Франківськліфт», а ось спецкомбінат комунально-побутового обслуговування з цього переліку викреслили. «Починаючи процедуру банкрутства ЖЕО, ми перестаємо контролювати житловий фонд, а для того, щоб контроль не втратити, ми повинні його передати іншому балансоутримувачу – Єдиному розрахунковому центру, –пояснив логіку такого рішення Р. Онуфріїв. – По суті він стає єдиною великою управляючою компанією, яка має працювати ефективно. Але ЖЕО не ліквідовуємо. На перехідному етапі ми залишаємо їх у власності міста і, поки триватиме процес відновлення платоспроможності, ЖЕО отримуватимуть з ЄРЦ всю квартплату, зібрану на відповідній території». При цьому є одна зобов’язуюча умова: ЖЕО повинні виконувати лише ті роботи, які розраховані і закладені у тариф. «Здійснивши всі ці заходи, у такий спосіб ми фактично виводимо ризики з боку комунального майна і житлового фонду при застосуванні процедури банкрутства комунальних підприємств», – наголосив Р.Онуфріїв. Стах МІРЧУК
|