Створивши ОСББ, мешканці можуть вирішити комунальні проблеми
Однією із складових реформування житлово-комунального господарства є перехід від обслуговування житлового фонду комунальними житлово-експлуатаційними організаціями (ЖЕО) до створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Урядовці заявляють, що за кілька років ЖЕО і подібних їм комунальних структур в державі взагалі не залишиться і закликають місцеву владу стимулювати утворення ОСББ та допомагати ініціативним мешканцям їх створювати. Об’єднанням співвласників обіцяють не лише урядову фінансову підтримку, але й міжнародних донорських організацій та запевняють, що завдяки цьому за кілька років ОСББ зможуть вирішити практично всі свої комунальні проблеми. Зрештою, іванофранківці, які вже створили ОСББ, змогли в цьому пересвідчитись і про своє рішення відокремитись від ЖЕО чи житлово-будівельних кооперативів абсолютно не шкодують.
Головна перевага ОСББ перед ЖЕО в тому, що мешканці самостійно визначають першочергові проблеми будинку, які потребують негайного вирішення, контролюють і ефективно витрачають зібрані від квартплати кошти, можуть брати участь в різних програмах, спрямованих на покращення умов проживання та підвищення якості надання послуг. Основне, щоб серед мешканців були ініціативні люди, справжні патріоти свого будинку, які б згуртували решту людей. А це не так легко, як може видатися на перший погляд. Чимало мешканців вважають, що все, що поза межами квартири, – не їхня справа. Таким споживацьким настроям сприяє й наше законодавство. Після приватизації житла вийшло так, що за утримання, ремонт і експлуатацію квартири відповідає власник, а за все решту – дах, горища, зовнішні стіни будинку, внутрішньобудинкові системи, підвали та підвальні розгалуження – ЖЕО чи інші комунальні обслуговуючі організації. А комунальне господарство зараз ледь не на межі повного краху. Коштів на ремонти й обслуговування житлового фонду, який з року в рік лише старіє, катастрофічно не вистачає. Зібрану квартплату з одного будинку ЖЕО використовує на ремонти інших, які у ще гіршому стані. Контраст між здебільшого обшарпаними й занедбаними будинками ЖЕО та впорядкованими й відремонтованими будинками ОСББ разючий. Тож не дивно, що кількість ОСББ останнім часом хоч і повільно, але зростає. Загалом в Україні кількість ОСББ наближається до 15% від багатоповерхового житлового фонду. На Прикарпатті їх налічується 345, але цьогоріч кількість ОСББ в області має суттєво зрости. Найбільше таких обєднань наразі в Івано-Франківську, Коломиї та Долині.
Якщо любити свій будинок ОСББ «Південне» в будинку №33 на Південному бульварі в обласному центрі, який колись належав до ЖБК-5, утворене ще в 1998 році. Спершу якихось суттєвих, відчутних результатів відокремлення від ЖБК в цьому будинку не було. Але з обранням на посаду голови ОСББ Ярослава Богаченка ситуація змінилася кардинально. 40-річний будинок зараз виглядає як новий. Свого часу це ОСББ визнали кращим в місті і преміювали шістьма тисячами гривень, за які в під’їздах встановили броньовані двері. «У нашому будинку дуже хороші люди, які живуть як одна сім’я, хочуть його зберегти й ніколи не відмовляють в допомозі на облаштування будинку та його прилеглої території, – розповідає Ярослав Костянтинович. – Свого часу нам дуже допомогла міська влада. Ми взяли участь в програмі ООН і старий шифер на даху поміняли на металопрофіль. За чотири роки ми зробили майже капітальний ремонт будинку. Відремонтували під’їзди та актову залу, встановили металопластикові вікна, поміняли будинкові системи, змонтували нові лічильники, світлодіодні енергозберігаючі лампи, замінили 168 метрів водопровідного вводу, зробили відмостку, заасфальтували дорогу і виклали плиткою доріжки. Зробити це все мені допомогали наші мешканці. Треба любити свій будинок і працювати. Якщо сам собі господар, то можна зробити багато. Я би всіх агітував створювати ОСББ». А ось при створенні ОСББ в будинку №24 на Набережній ім. Стефаника, за словами його голови Геннадія Пономаренка, не допомагав ніхто. «Ми самі взнавали, як це можна зробити, консультувалися у голів інших ОСББ, – розповів Геннадій Олександрович. – Наш будинок з 1970 року, за цей час прийшов у занепад. Основною проблемою був дах. Коли спорудили шатровий – отримали перший відчутний результат. Потім за власні кошти відремонтували фасад будинку. Зараз будинок включений до програми із заміни підвальних розгалужень. Головне, що ми самі господарі в будинку. Збираємо квартплату і вирішуємо, на що її скеровувати, щоб ефективно витратити, щоб був результат. А інші люди живуть собі у своїх будинках і думають, що їм хтось щось зробить. Можливо й не знають про ті переваги, які дає створення ОСББ. Думаю, що головна проблема – в непоінформованості та інертності наших людей».
Інформувати і сприяти З цим твердженням погоджується й заступник міського голови Любомир Слободян. Він каже, що основним завданням влади якраз і має бути інформування населення про переваги ОСББ, механізм їх створення, супровід і підтримку. «Ми маємо розповісти людям про можливість ОСББ брати участь в програмах, які фінансуються з міського й державного бюджетів та за рахунок міжнародних фондів, – каже Любомир Ярославович. – Держава і міжнародні організації дають кошти, які необхідно максимально використати для ремонту житлового фонду в короткий термін, бо такі програми діятимуть лише певний період часу. ОСББ, створені до 2015 року, ще зможуть ними скористатися, а потім розміри фінансової допомоги ОСББ суттєво зменшаться. За рік можна освоїти кошти лише по одній програмі, але за три роки з допомогою таких програм можна вирішити три ключові проблеми того чи іншого будинку, що суттєво поліпшить стан житлового фонду міста загалом. Вже є реальні приклади. Із різних джерел фінансування на ремонти будинків, де створені органи самоорганізації населення, витрачено майже 20 мільйонів гривень. Вже зараз визначено фінансування таких проектів на 2011 рік на п’ять мільйонів». Економічний віце-мер також запевнив, що міська влада ні в якому разі не залишить ОСББ сам на сам зі своїми проблемами. «Створення, допомога, підтримка і патронаж ОСББ – це частина реформи житлово-комунального сектора держави. Створено окремий відділ, який буде цим займатися і куди люди можуть звертатися. Міська влада всіляко сприятиме і стимулюватиме створення та розвиток ОСББ. Ми маємо повне порозуміння зі всіма структурами, які до цього причетні і які теж надаватимуть необхідну допомогу в оформленні та реєстрації документації, оформленні та поданні звітності ОСББ. Міська влада не допускатиме збільшення будь-якого фінансового навантаження на ОСББ, а навпаки, у рамках своїх повноважень, ініціюватиме звільнення від сплати певних платежів».
Виняток із правила Втім, ефективно управляти житловим фондом можуть й комунальні організації. Це доводить досвід роботи Івано-Франківського КП «Дирекція замовника», створеного в середині 2009 року, яке обслуговує 16 будинків колишньої квартирно-експлуатаційної частини (КЕЧ) військового гарнізону. «Наше підприємство це, по суті, управляюча компанія, яка замовляє виконання тієї чи іншої послуги з обслуговування й утримання будинків і контролює їхню якість, – розповідає керівник «Дирекції замовника» Богдан Абрамович. – У нас мінімум витрат на власний управлінський апарат і максимум коштів ми маємо змогу спрямовували на житловий фонд, оплату послуг з його утримання й обслуговування. Виконавців обираємо на конкурсній основі за критерієм співвідношення ціни та якості – найякісніші послуги за найменшою ціною. Оплачуємо лише виконані роботи. Якщо робота виконана неякісно, виконавцю не платимо і змушуємо її переробити. За час існування ми вже змінили двох недобросовісних підрядників, робота яких нас не задовільняла. Основною проблемою будинків колишньої КЕЧ є незадовільний стан внутрішньобудинкових систем електропостачання. Тому зараз готуємо необхідні документи для участі в інвестиційному проекті міністерства ЖКГ на їхню реконструкцію, а також на встановлення індивідуального теплового пункту будинку №136-«д» на вул. Коновальця». Між іншим, міська влада виношує ідею передати під патронат «Дирекції замовника» ще кілька багатоповерхівок, які зараз обслуговують ЖЕО. Пан Абрамович каже, що до такого додаткового навантаження «Дирекція замовника», в принципі, готова. Однак для цього необхідно знайти підрядників, які б мали змогу ефективно обслуговувати таку кількість житлового фонду. А неефективність роботи ЖЕО керівник «Дирекції замовника» пояснює дуже просто – «їх змушують виконувати невластиві ЖЕО функції та роботи, затрати на які ніхто не відшкодовує». Левко КУТИНСЬКИЙ Фото Тараса Яковина
|