Головна » 2010»Вересень»9 » Василь Бойчук: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
13:54
Василь Бойчук: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
III.Із над
Дністра: "Хочемо бути народом і будемо ним неодмінно,бо голос народу-це
голос Божий..."
На той
час, коли царат на берегах Дніпра втілював у життя уваровську ідеологію
офіційної народності і жорстоко розправлявся з усіма, хто обстоював українську
Річ Посполиту, свою мову, традиції і культуру; на берегах Дністра, у Галичині
теж починався новий етап пробудження українського духу. Як у Російській імперії
своєрідним поштовхом до пробудження українців стало повстання декабристів і
польське повстання, а також події на Кавказі, так і дляукраїнців Галичини пробудження ознаменувалося
повстанням 1846 року та настанням «весни народів» 1848 року. Між Австрійською
та Російською імперіями було багато спільного, але і були суттєві відмінності.
Природа будь-якої імперії полягає в тому, що вона ( імперія) будь-яким чином
намагається утримати підкорені території і , по-можливості, продовжити своє
розширення. Коли ж припиняється розширення, настає політична стагнація і
консервація. Імперія, яка не розширює свої володіння – мертва, наступний етап –
розпад. Дані правила були дійсними і для цих двох імперій, які розшматували
українські землі. В Росії українців називали малоросами, а в Австрійській
імперії – русинами. Але на всіх етнічних землях, в яких кордонахі імперіях вони не знаходилися б ми всі
відчували себе єдиним народом. Якщо в Російській імперії влада діяла виключно
за допомогою сили, опираючись на візантійсько-азійську традицію та чисельну
перевагу сформованого за століття своєрідного великоросійського етнічного
елемента, який живився асимільовуючи як споріднені народи, так і окремих
представників інших народів, що в расовому і культурному відношенні були досить
віддаленими, тоАвстро-Угорська
«клаптикова» імперія у цьому плані значно відрізнялась від Росії. Якщо
проаналізувати чисельність та національний склад імперій, то все стає
зрозумілим. Щоб бути коректними у порівняннях, розгляньмо національний склад
Російської імперії станом на 1897 рік та Австро-Угорської станом на 1910 рік.
За офіційним переписом населення загальна чисельність громадян Росії у 1897
році становила 129,2 млн. чоловік, з них рідною мовою великоросійську назвали
55,667 млн., малоросійську ( українську) – 22,380 млн., білоруську – 5,885 млн.
Населення даних мовних груп офіційно вважалосяруським і загалом становило 84 млн., тобто 65% населення. Окрім того в
Росії польську назвали рідною 8 млн. громадян. Велику групу становили і євреї –
5,063 млн. В австро-Угорській імперії на 1910 рік загальна чисельність
населення становила 51,4 млн. чоловік. З них 12 млн. були австрійцями (німцями)
– 23,4%, 10 млн. – угорці ( 19,6%), 6,6 млн. – чехи (12,5%) , 5 млн. – поляки
(9,7%),4,4 млн. – серби і хорвати
(8,5%),4 млн. – русини ( українці)
(8%), 3,2 млн. – румуни (6,3%),2млн. –
словаки (3,8%), 1,3 млн. – словенці ( 2,4%), 0,7 млн. – італійці ( 1,5%), , 2,3
млн. – інші народи (4,5%). Тобто майже 45% населення Австрійської імперії
становили слов’яни. Аналізуючи ці дані, стає зрозуміло, чому Австрійська
імперія змушена була проводити іншу внутрішню національну політику, і після
відомих революційних подій середини ХІХ століття з метою продовження терміну
свого існування перетворилася на Австро-Угорську монархію. Окрім угорців, які
завжди славились своїм прагненням мати власну державу, серйозну загрозу
існуванню імперії становили поляки. Польща втратила свою незалежність в
результаті трьох поділів ( 1772 – 1793 – 1795 р.р.) , а її територія стала
надбанням Росії, Австрії та Прусії. проте поляки ніколи не полишали думки про
відновлення Речі Посполитої в кордонах 1772 року. Маючи нетривалий час з
моменту втрати незалежності, активний громадсько-політичний елемент ( хоча
шляхта тамагнати і збідніли, в значній
мірівони все жзалишилися власниками земель, маєтків,
приналежними до привілегійованого стану, вони пам’ятали і зберігали традиції державно-культурного життя),
поляки постійно піднімали повстання. Після повстання 1794 року під проводом
Т.Костюшко, поляки активно підтримали похід Наполеона на Росію у 1812 році,
маючи сподівання на відродження польської державності. У 1830 – 1831, 1863 –
1864 р.р. послідувало два повстання в Російській імперії . Галичина увійшла до
складу Австрійської імперії внаслідок поділів Речі Посполитої в 1772 році під
назвою королівство Галіції та Людомирії. Точно так само як в Росії українців
вважали малоросами і використовували в своїх імперських цілях, поляки вбачали в
них русинів і маніпулювали ними в боротьбі проти обох імперій заради своєї мети
– відновлення Речі Посполитої в кордонах 1772 року « од можа до можа».
Греко-католицький священик, отець Василь Подолинський у своєму «Слові
перестороги»(1848 р.) попереджає поляків
про недопустимість такого підходу: « Стотисячне
військо можна перемогти, але одне руське село(українське) не можна ополячити.» Автор звертається і до
росіян-московитів: «Дивно тільки, що ця епічна
Русь ( Україна) чомусь деяким людям у печінках, бо і Росія висипала вже кілька
тисяч бочок доказів, що русин і росіянин – одне і теж. Але це даремна праця.» Отець
Василь далі зновупояснює полякам, що: « Руського імені та руської мови не змінить ніхто, бо матиме
справу з русинами. Навіщо ж даремно наражатися на сором і глум? Це фанатизм,
мої панове, фанатизм називати руську мову провініціалізмом, жаргоном або й ,
простіше кажучи, називати безправним, тобто непривілейованим польським
белькотом, а це – велике нахабство.» Загалом росіяни-московити
вважали, що ми говоримо «малороссийским наречием», а поляки – «польським
белькотом». А ми говорили, говоримо і будемо говорити українською. І справа не
в граматиці вважає отець Подолинський, оскільки: «Якщо
ж хтось заперечує якомусь народові право бути національністю тільки тому, що
він не має граматики, то він аргументує батогом. Граматика ніколи не була і не
буде дипломом на національність і тим паче на волю.» Автор пише
пророчі речі: « Так , ми – русини і віримо у
воскресіння вільної, незалежної Русі (України). Раніше чи пізніше – не має
значення...Минув той час, коли ми вагалися навіть по кутках признатися до свого
імені. Сьогодні русин виявляє його цілому світові. Ніщо не зможе здержати від
стремлінь, загальних для цілої Європи, і ми не замовкнемо, хіба Європа замовкне...
Хочемо бути народом і будемо ним неодмінно, бо голос народу – це голос
Божий...» Так думали русини-українці над Дністром, і їхні думки
перегукувалися з думками українців з надДніпра.