Головна » 2010»Вересень»2 » Василь Бойчук: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
12:06
Василь Бойчук: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
II.Із над Дніпра: "Лежить в могилі Україна,але не вмерла."
С.Уваров був міністром 16 років. У 1846 році цар оцінив його працю і за
службу надав йому графський титул. На своєму дворянському гербі Уваров
розмістив девіз: «Православие, Самодержавие, Народность». Та не все було так просто,
як здавалося імперським ідеологам. У свій час навіть О.М.Пипін, який ввів в
політичний лексикон поняття «офіційна народність», відзначав: "Національність
як стихія історична здатна до видозміни і удосконалення, і в цьому саме
можливість і надія національного успіху.» Пророчі слова. Під час
обшуку М.І.Гулака в Олександрівськомуравеліні 2 квітня 1847 року було вилучено список«Книги буття українського народу», яка і за
версією імперського слідства, і за версією багатьох дослідників була написана
Миколою Івановичем Костомаровим ( 1817 – 1885). У 29 років Костомаров згідно з
рішенням вченої ради Київського університетубув обраний ад’юнт-професором
історії. Саме М.Костомаров разом з В.Білозерським, М.Гулаком, П.Кулішем,
О.Марковичем у грудні 1845 – січні 1846 року створили слов’янофільське
українське Кирило-Мефодіївське братство, до якого згодом приєднався і Тарас
Шевченко. «Закон Божий» (Книга буття українського народу) писалась за зразком
твору польського автора А.Міцкевича «Книга народу польського і польського
пілігрімства» (1832).«Лежить в могилі
Україна, але не вмерла.» Настане час, коли Україна стане незалежною.
Завершується цей програмний документ братчиків так: « Тоді скажуть всі язики, показуючи рукою на те місце, де на карті буде
намальована Україна: « От камень его же не берегоша зиждущий, той бисть во
главу.» 27 травня 1847 року граф Орлов написав Миколі І доповідну
записку про діяльність слов’янофілів,
де зазначив: « В Киеве и Малоросии словянофильство
превращается в украинофильство. Там молодыес идеею соединения славян соединяют мысли о
восстановлении языка, литературы и нравов Малороссии ; доходя даже до мечтаний
о возвращении времён прежней вольницы и гетьманщины.» Наскільки цей національний рух, ця «стихія
історична» уже на той час була для імперії небезпечна свідчить і фраза з цієї
записки : « Наблюдение со стороны ІІІ
отделения в деле столь важном не может быть достаточным.» І далі він пропонує долучити до цього
Міністерство народного «просвещения», яке повинно чітко контролювати, щоб
викладачі,науковці, письменники « ... рассуждали сколь
возможно осторожнее там, где дело идёт о народности или языке Малороссии и
других подвластных России земель, не давая любви к родине перевеса над любовью
к отечеству, империи; изгоняя всё что может вредить последней любви, особенно о
мнимых настоящих бедствиях и о прежнем будто бы необыкновенно счастливом
положении подвластных племён, чтобы все выводы учёных и писателей клонились к
возвышению не Малороссии и Польши или прочих стран отдельно, а Российской
империи.» Ось так. Прямо і відверто. На оригіналі цієї доповідної записки цар
особисто написав олівцем «Справедливо, 28 мая 1847 г.» Братчиків жорстоко
покарали. Було зламано людські долі, знищено здоров’я, скалічено
особисте життя.Після казематів і
заслання багато з них так і не змогли повернутися в Україну. Найжорстокіше
вчинили з Тарасом Григоровичем Шевченком. Зрозуміло, що від Миколи І та графа
Орлова , який і титул свій отримав фактично за придушення повстання
декабристів, і 12 років був шефом жандармів та начальником ІІІ відділення
імператорської канцелярії, сподіватись на милість і розуміння сенсу не було. Чи
могли вони зрозуміти «Книгу буття українського народу (Закон Божий)», чи таке
звернення товариства до братів великоросів і поляків: «Сие глаголит к вам Украина, которую вы распяли и растерзали...» та до братів –українців: « Ми приймаємо, що усі слов’яни повинні між собою поєднатися, але так, щоб кожен народ законував свою
Реч Посполиту і управлявся незмішно з другим, так щоб кожен народ мав свій
язик, свою літературу і свою справу общественну.