Руслан МАРЦІНКІВ: «Свобода» матиме свого кандидата на посаду міського голови»
З обранням народним депутатом України екс-секретар міської ради Руслан Марцінків обріс політичною вагою. Тепер він не лише учасник політичних ток-шоу, а й один із потенційних спікерів ВО «Свобода» у парламенті. Згідно з партійним розподілом він відповідальний за просування ідей «Свободи» у Чернігівській області. В рідному ж Івано-Франківську Руслан Марцінків ключовий гравець у формуванні політики «свободівської» більшості у міській раді.
– Передбачається, що в Києві відбудеться виїзна сесія міської ради з приводу можливої приватизації НАК «Наф-тогаз України». Минулого тижня депутат міськради Сергій Благодир в рубриці «ЗК» «Трибуна депутата» висловив думку: чи доцільно витрачати кошти міського бюджету для подібних акцій? Логічно. Адже, як правило, такі акції відбуваються під партійними прапорами і слугують радше піаром політичних сил, ніж реальним впливом на ситуацію… – Місцева рада – це орган, який приймає не лише господарські рішення, але й політичні. Таке важливе питання для Української держави, як приватизація газотранспортної системи, не може бути байдужим громаді міста. А міська рада, нагадаю, є виразником громади. Не можна допустити, щоб газотранспортна система, яка будувалася роками, тепер одним рішенням перейшла у приватні руки нового олігархічного утворення, що прийнято називати «Сім’я». На нашу думку, це питання за своєю важливістю дорівнює «харківським угодам» – практично є здачею українських інтересів. Щоб не допустити цього, всі проукраїнські політичні сили повинні застосувати засоби як парламентського, так і позапарламентського характеру. Наша держава більш стратегічного підприємства, ніж НАК «Нафтогаз України», не має, і воно повинно залишитися в державній власності. Зрештою, і в «Програмі захисту українців» ВО «Свобода» чітко виступає, що енергетичні підприємства повинні бути у державній або комунальній власності. Це наша програмна засада. З огляду на важливість питання, така виїзна сесія повинна відбутися. – До обрання народним депутатом ви працювали секретарем міської ради. Можете пригадати, яке звернення міськради до вищих органів влади чи виїзна сесія дали результати? – Пригадується рішення по українській мові… Те, що тоді відбулася виїзна сесія Івано-Франківської міської ради з захисту української мови, – правильно. Ми виконали волю громади міста. Адже мали більше двох тисяч заяв від людей, які співчували і готові були їхати до столиці на захист української мови. – А ще пригадується клич Арсенія Яценюка: «Ми перемогли!» Хоча в чому полягала ота перемога?.. – На жаль, тоді програли. Але і фракції «Свобода» у парламенті тоді не було. Думаю, якби в той час «Свобода» була у парламенті, то зовсім по-іншому розвивалися б події в самій Верховній Раді. Те саме стосується і Чорноморського флоту («харківських угод»). Скажу більше. Ще минулого четверга мали голосувати питання щодо газотранспортної системи, але принципова позиція нашої фракції, виступ Тягнибока – і регіонали зняли це питання з порядку денного. Не знаємо, на який термін, але все-таки методи «Свободи» дають результати. Хотів би також наголосити, що вперше за 21 рік ми домоглися вшанувати пам'ять Євгена Коновальця і заспівати «Ще не вмерла Україна…» у залі Верховної Ради. В цьому є і моя роль. Адже ми втрьох (Марцінків, Міщенко, Тягнибок) були ініціаторами відзначення бою під Крутами і нам вдалося, нехай з другої спроби, але прийняти постанову. Дуже цікаво, що в самій преамбулі постанови згадується і Українська повстанська армія і українська дивізія «Галичина». На прикладі бою під Крутами виховувалися ті покоління. Тобто у світлі того, що ми, опозиційні сили, є в меншості, все-таки якісь питання можна регулювати і проштовхувати. – Чи не здається вам, що на президентських виборах 2015 року буде задіяна технологія, в якій ВО «Свобода» має виступити однією з фішок в процесі переобрання Віктора Януковича на другий термін? – Переконаний, що це маніпуляції певних політологів, які, зрештою, перед виборами запевняли, що ВО «Свобода» до парламенту не пройде. Так само мані-пулюють тепер, мовляв, у другий тур президентських виборів хочуть вивести Януковича і Тягнибока. Хоча я впевнений: якщо Тягнибок вийде в другий тур – переможе Януковича. Багато їжджу по Східній Україні, зокрема як уповноважений від фракції у Чернігівській області, тож бачу настрої людей. В мене вже відбулося понад 45 зустрічей з виборцями і на жодній не було негативного відгуку. Більше того, нормальне сприйняття. І це при тому, що багато населених пунктів у Чернігівській області – російськомовні. Люди розуміють, що комусь дуже хочеться знову поділити народ на фашистів і антифашистів. При такій політиці допускаю, що Янукович взагалі не вийде в другий тур. Такі прецеденти в історії нашої держави вже були. Ющенко в другий тур не увійшов. – «Свобода» виступає проти приватизації ГТС, проти видобутку сланцевого газу. Як же тоді будуватимете енергетичну незалежність? – Щодо сланцевого газу – ми не виступаємо проти. Ми за видобуток сланцевого газу. Це наша програмна позиція. Ще з 2006 року ми говорили, що сланцевий газ – один з шляхів до енергетичної незалежності. Але в нас є три ключові питання. Перше – екологія. Адже ми знаємо і наше недосконале законодавство, і те, як в нас працюють наші природоохоронні органи. Друге. А що матимуть від видобутку сланцевого газу місцеві громади? Щоб не сталося так, що наші багатства викачають, а громада від цього не матиме жодного розвитку. В угоді про розподіл видобутку дуже важливо, щоб було враховано інтереси місцевих громад. На жаль, наразі нас не чують. Третє. Хто буде споживачем сланцевого газу – підприємства олігархів, чи бодай частково він ітиме на потреби населення? Відомо, що є дозволи на розробку сланцевого газу в східних областях. І вже бачимо, що не так все просто. Люди з Луганська, Донецька приїжджали на круглий стіл, присвячений видобутку сланцевого газу, з пробою води. Є проблеми! Наші експерти вивчали досвід зарубіжних країн. Де державний контроль на належному рівні – там все гаразд. А от в країнах Африки, Азії, де, перепрошую, за хабар надавалися дозволи, там – біда. Громади отримують лише проблеми. Ми не можемо допустити, щоб щось подібне сталося в Україні. – З огляду на проблеми місцевого самоврядування, з якими ініціативами виступаєте у парламенті? – Значну увагу наша фракція приділяє зверненням місцевих органів влади. Зокрема, питання казначейського обслуговування. Сьогодні віце-спікером Кошулинським внесено законопроект, підписаний під зверненнями місцевих громад, в тому числі Івано-Франківської, щоб дозволити розміщувати спеці-альний фонд не в державному казначействі, а в державних банках. Це, на нашу думку, дозволить оперативніше і ефективніше використовувати кошти. Бо не секрет, що сьогодні відбувається затримка, блокування перерахунків. Також до мене як народного депутата було звернення нашої громади щодо проблем по сплаті пайових внесків забудовниками. Це проблема, бо сьогодні забудовники не несуть відповідальності за несплату пайових внесків, адже Держарх-будконтроль не вимагає від них такої довідки. Я вніс законопроект про зміни в закон, що регламентує містобудівельну ді-яльність. 5 червня він буде розглядатися. Але вже бачу, що профільний комітет підтримає цей законопроект, незважаючи на партійну символіку. Ми також розробили законопроект, який дозволить справедливо розподіляти по областях субвенції. Ми взяли за показник кількість населення. А не так, як сьогодні розподіляються субвенції. Для прикладу, по моєму профільному комітету житлово-комунального господарства та регіональної політики 1 млрд. 600 млн. виділено на міністерство комунального господарства. Так от, з цих коштів 800 млн. пішло на чотири області – Донецьку, Луганську, Запорізьку, Дніпропетровську. Тобто зрозуміло, що немає справедливого підходу. Ми запропонували, що всі субвенції повинні розподілятися справедливо, незалежно, чи при владі еліта зі східної, центральної чи західної України. – Ви один з тих, хто бере участь у переговорному процесі щодо формування нового виконавчого комітету. Здається, за майже півроку з часу голосування про розпуск старого виконкому це питання вже «заговорене» аж до втрати його актуальності як для міської ради, так і для міського голови… – Найперше: в чому найбільша проблема при формуванні виконкому... Звісно, нам, як політичній силі, хотілося б, щоб ті ідеї, які ми пропонуємо (ремонт дитячих садочків, збільшення дошкільних навчальних закладів, ремонт доріг, ремонт житла), реалізовувалися. Але ми розуміємо, що депутатський корпус, навіть маючи більшість, – не виконавча влада. Ми можемо показати стратегічне бачення, приймаючи бюджет, певні програми, але виконавцями є власне представники виконавчого комітету і виконавчих служб. Тому сьогодні є значна проблема. Бачимо, що робота минулого виконкому і виконавчих органів є неефективною. Зрозуміло, що без міського голови-«свободівця» нам важко реалізувати всі ті ідеї, які ми напрацювали і які б хотіли втілити в життя. Однозначно: на наступних виборах будемо мати свого кандидата від «Свободи» і намагатимемося перемогти, аби реалі-зувати програмні цілі. Сьогодні ж, думаю, що переговорний процес щодо формування нового виконкому, як і в будь-якій справі, дійде до певної компромісної точки і виконком буде затверджено. Хоча розумію, що цим виконкомом на 100% будуть не задоволені і «Свобода», і міський голова. Але на те і політика, щоб досягати компромісу. – То коли закінчиться перетягування каната між міською радою і міським головою? – Дуже багато залежить від міського голови. Бо тільки в його виключних повноваженнях вносити в порядок денний питання виконкому і персональний склад виконавчого комітету. На жаль, міський голова не завжди дослухається до думки, яку висловлює «Свобода». Зокрема, не секрет, в нас було питання щодо роботи в галузі ЖКГ: ремонт доріг, ремонт житла. Роботу комунальних підприємств не можна назвати на 100% ефективною. Ми би хотіли, щоб в цій сфері було покращення. Це ж стосується економічної ситуації. На жаль, не вдалося за цей період, окрім, можливо, співпраці з «Сен-гобеном», залучити інвестиції в місто. А без робочих місць, без розвитку економіки, без виведення заробітної плати з «тіні» (а це основний податок, з якого живе місто) ми не можемо ефективно працювати. Не було використано такий ресурс, як державні програми. Навіть там, де було залучено державне фінансування (на вул. Шевченка), ми отримали прокол по використанню цих коштів. Тепер мусимо дофінансовувати з міського та обласного бюджету. Всі ці питання, власне, і стали причиною відставки виконкому. Сьогодні хочемо бодай частково покращити роботу в цих сферах. – Може не варто нав’язувати міському голові заступників, адже ви визнаєте, що, згідно з законом, виключне право вносити на розгляд сесії персональний склад виконкому – в міського голови. Міський голова такий же ж обранець громади, як і міська рада, а от повноваження різні. – Громада довірила міській раді визначати стратегічний розвиток міста. Звичайно, для того, щоб місто ефективно розвивалося, необхідне розуміння всіх гілок влади місцевого самоврядування. Тому ще раз наголошую: на наступних виборах ВО «Свобода» матиме свого кандидата на посаду міського голови. Сьогодні ж мусимо виходити з тих реалій, які маємо. Формування виконкому – це компроміс між міським головою і тими демократичними політичними силами, що входять до нинішнього складу міської ради. – Кого рекомендуєте на посаду першого заступника міського голови? Адже, принаймні офіційно, саме ця посада є каменем спотикання. – Наразі сказати достеменно не можу. Адже триває переговорний процес. Зрозуміло, міський голова наполягає на кандидатурі Зіновія Фітеля. Тому допускаю, що, можливо, по інших заступниках, зокрема з економіки та ЖКГ, будуть не ті персоналії, які міський голова вносив на затвердження міськ-ради минулого разу.
Інтерв’ю записав Руслан УГРИНЧУК Фото Т. ЯКОВИНА
|