У липні в Івано-Франківську відбудеться ряд "круглих столів” для місцевих підприємців, організованих Програмою з подолання наслідків кризи у корпоративному секторі. Ця програма впроваджується Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC) за підтримки Швейцарської Конфедерації і допомагає створити сприятливі умови для виходу малих та середніх підприємств з нинішньої тривалої економічної кризи. Програма забезпечить підприємства практичним інструментарієм та стратегіями з управління ризиками і скорочення видатків, що дасть підприємствам можливість побудувати міцну бізнесову модель і швидше подолати наслідки кризи. Пропонуємо розмову з експертами Програми про подолання наслідків кризи.
– Як вчасно виявити фінансові труднощі? – Необхідно регулярно здійснювати моніторинг фінансового стану контрагента, аналізуючи виконання ним господарських договорів, а також фінансову інформацію, отриману від контрагента або з незалежних джерел (публічні державні реєстри, ЗМІ, Інтернет, звіти інформаційно-аналітичних агентств). – Коли можна і треба звертати стягнення? В який спосіб? – Можна, коли настав дефолт (тобто невиконання контрагентом зобов’язань по договору), треба – коли ви переконались, що реструктуризація неможлива або принесе вам менше коштів, ніж стягнення. Спосіб залежить від того, який ви кредитор – забезпечений (банк) чи не забезпечений (постачальник). Основним засобом захисту прав забезпечених кредиторів є звернення стягнення на предмет застави (в позасудовому порядку, на підставі виконавчого напису нотаріуса, або на підставі суду). У випадку незабезпеченого кредитора необхідно отримати рішення суду про стягнення боргу і на підставі нього звернути стягнення на вільне майно або кошти боржника. Якщо ці заходи не призвели до успіху, необхідно ініціювати банкрутство. – Як будувати відносини з партнером (постачальником чи клієнтом), у якого виникли фінансові труднощі? – Треба бути більш пильним: можливо, зменшити обсяг товарів, які постачаються партнеру без передоплати, або зменшити суму додаткових траншів по кредитному договору без отримання додаткового забезпечення. – Як реструктурувати фінансові зобов’язання? – Реструктуризація – це відстрочка, розстрочка або заміна зобов’язань. Наприклад, подовження строків оплати (т.зв. «канікули»), заміна валюти розрахунків тощо. Для успішної реструктуризації необхідно провести незалежний аналіз стану боржника та запропонувати кредиторам такий шлях виходу із ситуації, який буде економічно більш вигідний, ніж розподіл коштів внаслідок ліквідації боржника в процедурі банкрутства. – Як запобігти конфлікту між кредиторами і боржником, між постачальниками боржника та його банком? – Запобігти такому конфлікту не легко. По суті, кредитори конкурують між собою за майно боржника, інвестор прагне зберегти бізнес, а менеджмент – свої робочі місця. Важливо донести до всіх учасників процесу, що реструктуризація – це спрямованість зусиль на подолання фінансових труднощів, мирна альтернатива часто жорсткій боротьбі за активи боржника. – Які переваги реструктуризації перед банкрутством? – В процедурі банкрутства все відбувається в межах, встановлених законом «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» за участі суду, арбітражного керуючого тощо. Реструктуризація – це договірний процес, який забезпечує більшу гнучкість. – За яких умов можна продовжувати ділові відносини з партнером (постачальником чи клієнтом), проти якого розпочато процедуру банкрутства? – Ділові відносини слід продовжувати на безпечних умовах – передоплата, забезпечення, поручительство акціонерів тощо. Варто пам’ятати, що деякі угоди підлягають подовженню з розпорядником майна або з комітетом кредиторів. Певні угоди, укладені в цей період, можуть бути визнані недійсними. – Коли можна і треба заявляти вимоги до боржника в процедурі банкрутства? – Протягом 30 днів з моменту публікації відповідного повідомлення в офіційній пресі – газеті «Голос України» або «Урядовий кур’єр». Вимоги, не заявлені в цей строк, вважаються погашеними! Відтак, моніторинг преси є дуже важливим. Це завдання може спростити інформаційний сервіс, який зараз надається приватними компаніями, можна внести контрагента в базу даних і отримати повідомлення електронною поштою в разі офіційної публікації. – Який спосіб уникнути ліквідації підприємства-боржника? – Відновити платоспроможність в результат санації або укладення мирової угоди за умови, що «пацієнт скоріше живий, ніж мертвий». – Як повернути свої кошти в процедурі банкрутства контрагента? – Перш за все, необхідно вчасно заявити свої вимоги, бути включеним до реєстру кредиторів, а тоді, залежно від ситуації, чекати розподілу коштів в процесі ліквідації або погодитись на санацію чи мирову угоду. – Який спосіб: банкрутство чи реструктуризацію, як правило, обирають наші прикарпатські підприємства? Які ще альтернативні способи існують? можливо, якісь статистичні дані? – На жаль, інформацією окремо по Прикарпаттю не володіємо. По Україні за минулий рік з 8520 справ про банкрутство, які були завершені в 2009 році, лише 2,6% боржників відновили платоспроможність, решта були ліквідовані. Ця сумна статистика доводить, що якщо не вдається мирно домовитись і реструктуризувати заборгованість, в 97% випадків компанію чекає ліквідація. – Яка процедура простіша та швидша? – Реструктуризація більш гнучка і в більшості випадків простіша. Оксана Гошій
|