«Небачені квіти»
Параска Хома напередодні 80-річного ювілею подала заяву про вихід із Спілки художників та Спілки майстрів народного мистецтва України
Майже ювілейна виставка живопису самобутньої художниці Параски Хоми в івано-франківській кав’ярні «Світлиця Мулярова» стала резонансною як для громадськості, так і для самих митців. На відкриття виставки були запрошені керівники обласних спілок художників та майстрів народного мистецтва, членом яких дотепер є пані Параска. Проте вони не вважали за честь відвідати її. Зрештою, виявилося, що художницю просто не визнають. І це стосується не тільки обласного рівня. Під час відкриття виставки згадали прикрий факт про те, як на вищому рівні гальмується питання подання майстрині на здобуття Шевченківської премії. Цього року Параска Хома відзначає 80 років від дня народження. В обласному управлінні культури, національностей та релігій кажуть, що з нагоди такого поважного ювілею майстрині передбачені кошти на фінансування святкування. Втім, що криється під словами «святкування ювілею», не беруться розшифровувати. Родина та частина митців стурбовані тим, що Параску Хому відверто ігнорують у Спілці. Минулого року їй надіслали вітальну листівку із Великоднем. До листівки був прикріплений папірець з повідомленням про несплату 144 гривень членських внесків. Попри це голова ревізійної комісії Спілки художників пан Дувірак переконує, що у Спілці було прийнято рішення, що митці, котрим виповнилося 70 років, звільняються від сплати членських внесків. Двічі управління культури допомагало у підготовці матеріалів для подання майстрині на присудження Шевченківської премії. Документи мали би подавати творчі спілки. Але, за дивним збігом обставин, документи чомусь доручали везти представникам управління культури. Як виявилося, документи дійшли до голови Національної спілки майстрів народного мистецтва України. Але той чомусь не вважає її достойною такої нагороди. Мовляв, недостатньо матеріалу про неї, немає виставок, друкованої літератури тощо. Невістка Параски Петрівни пані Стефанія каже, що попри свою популярність майстриня залишається забутою сучасниками. І разом з тим її твори є популярними, про що свідчить чимала кількість організованих виставок. А роботи майстрині перебувають навіть у приватних колекціях за кордоном. Жінка і надалі продовжує творити. Син художниці Ярослав Хома каже, що вдома є цілий склад робіт, про їх кількість годі й говорити, але виставити усі роботи немає можливості.
Мар’ян ПАСТУЩИН
|