Пінзель повернувся
Ледь вернувшись із закордонного турне, три ангели Пінзеля створили проблему для керівництва та працівників Музею мистецтв Прикарпаття. Протягом тривалого часу ті сперечалися, бо не могли дійти згоди, де, яким чином розмістити трьох чималих ангелів, котрими захоплювався французький Лувр.
Власне, проблема із розміщенням скульптур видатного майстра барокового мистецтва виникла не сьогодні, а ще під час формування нової експозиції музею. Тоді планувалося, що ангели після повернення будуть розміщені у центрі нової експозиції. Втім, тепер, після певних реставраційних робіт, вони не зовсім вписуються в загальну концепцію музею. Для того, аби скульптури отримали належне місце у виставковій залі, для них потрібно чималі тумби, а щоб їх замовити, у музею немає коштів. «У нас немає абсолютно ніяких зауважень до того, в якому стані нам їх повернули, – каже заступник директора Музею мистецтв Прикарпаття Віктор Доскалюк. – Мені навіть приємно те, що один із ангелів, котрий відрізнявся тим, що був у трохи гіршому стані, тепер отримав кращий вигляд. Перед відправленням за кордон нам їх почистили і укріпили. Можу на сто відсотків підтвердити, що з ними все в порядку». Чи не найбільше Віктор Юрійович переживав за голову одного із ангелів. Каже, що з нею взагалі трапилася цікава історія. Торс скульптури був у музеї, але без голови. Але якось одна жінка із Городенківського району привезла цю голову своїм знайомим працівникам музею. Вона повідомила, що відібрала голову у хлопців, котрі гралися на вулиці. Як виявилося, то була голова саме від того ангела, котрий вже був у музеї. «Скульптури приїхали гарно упаковані, в окремих контейнерах. Жалкуємо, що не залишили нам кріплень, котрі були зроблені спеціально для експозиції в Луврі. Але, наскільки я розумію, цього не могла допустити митниця», – зауважує Віктор Доскалюк. Ще до поїздки за кордон ангели були родзинкою експозиції нашого музею. Принаймні так говорять самі працівники. Вони стояли в західній наві на спеціальних тумбах. Із п’яти скульптур майстра для виставки у Франції були відібрані саме три. Зі слів заступника директора музею стало відомо, що це вже не перше турне скульптур за межі музею. П’ять років тому вони мандрували в межах України, але така подорож для них стала сумним досвідом. «То був черговий ювілей майстра Іоана Георга Пінзеля. Тоді наші ангели повернулися у негарному стані. Наш реставратор Зеновій Крок мав після такого турне великий обсяг роботи – треба було довести їх до ладу», – ділиться гірким досвідом пан Віктор. Як запевняють музейники, то була перша за всю історію незалежної України виставка, яка презентувала нашу державу на світовому рівні. Тому й не погодитись представити роботи, котрі зберігаються у музеї, його керівництво не мало морального права. Кажуть, хіба що були би приписи щодо неможливості їх транспортувати. На разі тут володіють інформацією, що саме наші ангели найкраще збережені. Реставратори з Києва зізналися, що вони дотепер не знали про існування робіт Пінзеля в Івано-Франківську. Для спеціалістів із Лувру роботи Пінзеля також були відкриттям. На Івано-Франківщині вперше вголос заговорили про скульптури Пінзеля сім років тому. Пінзеля називають унікумом через пластику та стиль різьби. Загалом це була загадкова особа. Його приписують собі поляки, німці, чехи, українці, є також версія, що він італієць за походженням. Хоча науковці притримуються версії, що Іоан Георг Пінзель все-таки німець або українець. До Італії, очевидно, він навідувався і бачив зразки класичного бароко, але по-своєму їх потрактував. Крім п’яти робіт, котрі є у Музеї мистецтв Прикарпаття, скульптури Пінзеля є ще у Городенці та Коломиї, а також у деяких приватних колекціях наших земляків. Проте ніхто не береться коментувати, яким чином ці роботи потрапили у приватні руки та як зберігаються. Володимир БОДАК
|