Щоранку, дістаючись на роботу, івано-франківці незлим тихим словом згадують міську владу. Пасажири нарікають на неритмічну роботу громадського транспорту та переповнені у години «пік» маршрутки. Водії скаржаться на недолугу організацію дорожнього руху, розбиті дороги та постійні «корки» на вулицях центральної частини міста. А пішоходи – на нерівні, не відремонтовані тротуари із перекошеною плиткою, викришеним асфальтом та засипаними шутром і щебенем ями, втрапивши у які можна запросто поламати собі ноги, не кажучи вже про високі підбори жіночого взуття. Комунальники кажуть, що про проблему знають, але не вважають її критичною, бо в інших містах вона ще гірша. А тротуарів не ремонтують, бо на це завжди бракує коштів.
Європейська традиція Бруківка на вулицях і тротуарах – давня європейська традиція. Колишній Станиславів славився своєю чистотою та охай-ністю, брукованими вулицями та викладеними так званими теребовельськими плитами тротуарами. Ще і зараз фрагменти такого мощення можна спостерігати на кількох бічних вуличках, які з’єднують вулиці Франка і Лепкого, на початку вулиці Гаркуші, на частині тротуару перед занедбаним сквером на вул. Грюнвальдській, на частинах вулиць Желехівського та Озаркевича. Донедавна такі плити ще лежали на частині тротуару на вул. Вірменській, перед однією з найдавніших аптек міста на вул. Січових стрільців, на вулиці Матейка перед обласним фтизіопульмоцентром, на частині тротуару на вулиці Сабата та інших. Але під час сучасних ремонтів вулиць стародавня тротуарна плитка з них безслідно зникла. А з нею і частинка історії славного Станиславова, перший пробний асфальт у якому настелили у 1875 році.
Радянська історія Найширшого застосування асфальтобетон дістав у радянські часи. А тротуарні плити тоді здебільшого почали використовувати для мощення великих площ і широких тротуарів на центральних вулицях Івано-Франківська та у деяких мікрорайонах перед багатоповерховими новобудовами. Зокрема, на вулицях Набережній, Галицькій (де частина тротуару від швейної фабрики до Набережної й досі встелена радянською тротуарною плиткою), Дадугіна (на площі героїв Сталінграда, де колись стояв танк, і перед новими багатоповерхівками на розі вулиць Дадугіна-Куйбишева), Радянській (від вул. Франка до вул. Залізничної) та інших. Щоправда, з часом, коли плитка постаріла і потріскала, у багатьох випадках її стали перекривати асфальтом. Окремі нашарування бруківки, плитки і асфальту, який викришився, на багатьох вулицях можна побачити і зараз. Відновити практику обов’язкового мощення тротуарів під час капітальних ремонтів вулиць спеціальною тротуарною плиткою в Івано-Франківську спробували у 1991 році на вулиці Першотравневій. Наступними були тротуари на частині вулиці Мазепи. Потім плиткою вимостили частину тротуару на початку вул. Січових стрільців.
Часткова реконструкція З 1999 року в Івано-Франківську розпочалася масштабна реконструкція центральної частини міста, яку навіть сьогодні сприймають неоднозначно. Особливо те, що в процесі реконструкції стару бруківку з проїжджих частин кількох вулиць по периметру площі Ринок замінили сучасною бетонною дорожньою плиткою, а залишками бруківки вимостили Привокзальну площу. Остання від цього лише виграла, а ось площа Ринок без старої бруківки втратила свою привабливість. Під час реконструкції центру міста капітального ремонту зазнали чимало вулиць, тротуари яких вимостили новою тротуарною плиткою. Але при подальшому капремонті вулиць Миру, Бандери, Пстрака, Тарнавського, Залізничної, Шухевичів, Височана їхні тротуари знову асфальтували, бо це було простіше і швидше. Втім, навіть під час капітальних ремонтів міських вулиць їхні тротуари ремонтували не завжди, або не до кінця. Серед них можна назвати частини магістральних вулиць Коновальця (до Європейської площі), Мазепи (від вул. Гординського до міського озера), Галицької (від вул. Василіянок до Новгородської), вул. Дністровську, част. вул. Сорохтея (від вул. Гвардійської до Чорновола), вул. Панаса Мирного. Сучасні реалії Найбільші обсяги ремонтів тротуарів, за словами комунальників, припали на період 2006-2009 років. Вперше перемігши на виборах міського голови Івано-Франківська, Віктор Анушкевичус дав вказівку комунальникам ремонтувати тротуари і обов’язково вимощувати їх плиткою. Це естетичніше і практичніше, адже у разі чогось, плитку можна демонтувати і потім покласти її знову. Таким чином були відремонтовані тротуари на частині вулиці Сорохтея, вул. Матейка, Сабата, Короля Данила, Вороного, Новгородській, Січових стрільців, част. вул. Миру. Два роки поспіль у Івано-Франківську здійснюється так званий «вибірковий капремонт» доріг, під час якого тротуари взагалі не ремонтують. А тим часом ремонту вже потребують і відремонтовані у попередні роки тротуари. На одній із сесій міськради цю проблему у своєму запиті порушив депутат фракції ВО «Свобода» Сергій Стефанко. Він зауважив, що в окремих місцях тротуарна плитка викришується, просідає, а то і взагалі провалюється. Кращі серед гірших? За словами С.Стефанка, на свій запит він отримав фактично відписку за підписом заступника міського голови – директора департаменту комунального господарства, транспорту і зв’язку Миколи Саєвича. «У кількох словах її суть зводиться до того, що у місті багато тротуарів вже відремонтовані, – каже С.Стефанко. – Тому критичної ситуації начебто нема. З тротуарами в Івано-Франківську все добре. Звісно, могло б бути краще, але є міста, де ситуація ще гірша». «Тобто, наше місто краще серед гірших», – підсумував С.Стефанко. У департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку, за відсутності його керівника, на тему ремонту тротуарів спілкуватися не захотіли. Мовляв, на ремонт тротуарів у 2012 році департамент просив хоча б 300 тисяч гривень, але у міському бюджеті для цього не заклали ні копійки. Тож, якщо не враховувати ремонт частини тротуарів на вулицях Вірменській, Страчених та площі Ринок у рамках впорядкування тамтешнього скверу, де на День міста встановили пам’ятний знак першій українській церкві, тротуарів цього року наразі більше не ремонтували. Щоправда, відповідно до переліку об’єктів і робіт, що фінансуватимуться у 2012 році за рахунок субвенції з держбюджету, на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності, на ремонт покриття з плитки в центральній частині міста ще передбачено 57 тисяч гривень. Хвалимир ВЛАДІВ
|