Субота, 23.11.2024, 04:50
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Пошук
Календар
«  Лютий 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728
Архів записів
Міні-чат
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 10
Гостей: 10
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Лютий » 14 » ДІЛО
21:32
ДІЛО

До пенсії готуйся змолоду

На січневому засіданні Комітету з впровадження економічних реформ Президент України Віктор Янукович роздав на горіхи багатьом, хто відповідає за їхнє впровадження. Більше того, їхнє невиконання він назвав саботажем. Цими ж днями новоспечений міністр соціальної політики Наталія Королевська заявила, що дефіцит Пенсійного фонду України за підсумками 2012 року склав понад 27,2 млрд. грн., причому зберігається він у тому числі через недієздатність проведеної пенсійної реформи.

А як рухається пенсійна реформа на місцях, зокрема, на Прикарпатті? Про це – в інтерв’ю з першим заступником начальника головного управління ПФУ в Івано-Франківській області Валерієм Семанишиним.

– Валерію Степановичу, яка ситуація з впровадженням пенсійної реформи в Івано-Франківській області? Як вона виглядає на фоні всієї України?
– Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» передбачено довгострокові заходи з реформування системи пенсійного страхування, метою яких має стати посилення соціального захисту осіб, які втратили працездатність, забезпечення гідного рівня їх життя в результаті стійкого розвитку пенсійної системи на засадах збалансованості інтересів пенсіонерів та громадян, які працюють.
А «пенсійна реформа», яку асоціюють із Законом України від 8 липня 2011 року № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», що набрав чинності з 1 жовтня 2011 року, є тільки одним з багатьох кроків реформування системи пенсійного страхування. Однією з цілей саме цього Закону було збалансування солідарної системи пенсійного страхування в довгостроковій перспективі, в тому числі і через скорочення витрат бюджету Пенсійного фонду.
Як і у всій державі, Закон в області неухильно виконується. За розрахунковою оцінкою результатів реалізації цього Закону можна попередньо відзначити, що в області:
- загальна кількість новопризначених пенсій у 2012 році порівняно з 2011 роком скоротилась більше, як на 4,0 тис. осіб;
- обмежено максимальним розміром 73 пенсії, що спричинило до економії понад 200,0 тис. грн.
Оціночний фінансовий ефект від цих позицій дав економію видатків Пенсійного фонду в області в сумі близько 30,0 млн. грн. Поряд з цим 2,9 тис. осіб встановлено підвищення за більш пізній вихід на пенсію, на що витрачено близько 300,0 тис. грн., і 229 осіб із числа тих, хто не використав право на дострокову пенсію за вислугу років, отримали грошову допомогу в розмірі 10 пенсій загалом на суму понад 2,5 млн. грн.
Однак реформування системи пенсійного страхування не пов’язане виключно із Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи». Слід зазначити, що на посилення соціального захисту осіб, які втратили працездатність, забезпечення гідного рівня їх життя були спрямовані соціальні ініціативи Президента України В. Януковича та прийняті на їх виконання урядові рішення про підвищення розмірів пенсій у 2012 році. Завдяки їх реалізації середній розмір пенсій в області зріс із 1090,93 грн. до 1284,88 грн., або на 17,8%, а у військовослужбовців та деяких інших категорій осіб з 1810,95 грн. до 2298,21 грн., або на 27%. Можливо, хтось скаже, що це не великі гроші, але ж підвищення є! І чисельність пенсіонерів, які отримують пенсію до 1000 грн., у 2012 році скоротилась з 218,7 тис. осіб до 81,2 тисячі.
Не можна не згадати про ще один важливий крок у реформуванні системи пенсійного страхування, яким є запровадження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. З його запровадженням суттєво скоротився документообіг у платників (замість чотирьох фондів соціального страхування звітність подається і платежі здійснюються тільки одним платіжним дорученням до Пенсійного фонду).
Запровадження єдиного внеску врегулювало стару проблему щодо залучення до соціального страхування і, відповідно, гарантування державою на майбутнє виплат із соціальних фондів фізичним особам, які займаються підприємницькою діяльністю, особливо тим, що використовують спрощену систему оподаткування. Охоплення цієї категорії підприємців до сплати єдиного соціального внеску дало додаткові надходження до Пенсійного фонду від платників області у розмірі майже 45 млн. грн.
– З якими основними проблемами зіткнулися працівники ПФ області при впровадженні реформи?
– Найголовнішою проблемою під час реалізації заходів пенсійної реформи було нерозуміння, а відтак негативна оцінка населенням окремих її положень, зокрема таких, як збільшення пенсійного віку та мінімального страхового стажу для призначення пенсії.
Однак, це вимушені кроки, які покликані стабілізувати солідарну пенсійну систему і перейти до паралельного розвитку накопичувальної пенсійної системи. Однаковий вік виходу на пенсію чоловіків і жінок та поетапне підвищення пенсійного віку застосовується багатьма країнам Європи. А збільшення страхового стажу, необхідного для призначення пенсії, з 5 до 15 років покликане певним чином відновлювати соціальну справедливість. Адже останнім часом склалася ситуація, що особа, яка мала 5 років страхового стажу, і особа, яка мала 30 років страхового стажу, але отримувала невисокі заробітки, отримували однакову мінімальну пенсію. Зараз законодавство ставить залежність розміру пенсії у пряму залежність від величини страхових внесків, сплачених громадянином на державне пенсійне страхування, що є соціально справедливим.
– Які шляхи впровадження реформи вважаєте найбільш раціональними і ефективними – з огляду на особливості нашої області? (щодо особливостей: велика кількість заробітчан, безробіття, приховані виплати і т.д.)
– Найефективнішим, на мій погляд, шляхом для пенсійної реформи мав би бути реалізований прозорий механізм залежності розміру пенсії від суми сплачених на пенсійне страхування внесків і очищення пенсійної виплати від всяких інших доплат, підвищень, надбавок, походження яких не пов’язане із соціальним страхуванням. Всі ці виплати, якщо їх людина заслужила, повинні виплачуватись окремо від пенсії і за рахунок державного бюджету чи інших джерел, але не з Пенсійного фонду. За такого механізму людина буде знати, яка пенсія у неї гарантовано зароблена, а що держава доплачує їй як соціальну пільгу за наявності фінансового ресурсу. Тоді найманий працівник не буде вступати у зговір із своїм роботодавцем, щоб обдурити державу і заплатити менше страхових платежів, одержуючи зарплату в «конверті». Це в повній мірі стосується і названих вами особливостей нашої області.
Перші кроки в цьому напрямку на виконання Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010- 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» уже зроблені. Урядовою постановою визначено, що з 1 січня 2013 року щомісячна державна адресна допомога виплачується за рахунок коштів державного бюджету, що, безперечно, є позитивним зрушенням у цій сфері.
Окремо слід торкнутися заробітчан, які працюють за кордоном. Якщо робота в зарубіжжі легальна, і ця країна має договір з Україною, то громадяни матимуть певний соціальний захист, який передбачений міжнародними угодами. Зараз в області понад 200 громадян отримують пенсії з інших країн.
Якщо ж ця робота є нелегальною, то таким заробітчанам можна брати добровільну участь у пенсійному страхуванні в Україні, уклавши відповідні угоди з Пенсійним фондом. При таких умовах держава гарантуватиме їм пенсійне забезпечення.
– Який дефіцит обласного Пенсійного фонду станом на 1 січня – по області і по Івано-Франківську? Наскільки він зменшився (збільшився) порівняно з 1 січнем 2011 р.? Про що це свідчить?
– Бюджет Пенсійного фонду є централізованим і облік його дефіциту, у фінансовому розумінні цього показника, здійснюється на центральному рівні в межах всієї держави.
Для наглядної орієнтації у фінансових можливостях області щодо фінансування виплати пенсій краще порівняти суми коштів, які надходять до Пенсійного фонду від платників області, і суми коштів, які спрямовуються на виплату тієї частини пенсій, яка здійснюється виключно за рахунок власних коштів Пенсійного фонду (без виплат, які здійснюються за рахунок бюджетних коштів).
За 2012 рік до бюджету пенсійного фонду від платників області надійшло 2785,7 млн. грн. В той же час виплачено пенсій з усіма видами надбавок, підвищень, доплат на суму 5613,9 млн. грн., в тому числі пенсій, які фінансуються за рахунок власних коштів Пенсійного фонду – 4639,7 млн. грн.
Таким чином забезпеченість області власними коштами на виплату пенсій складає 60%. По м. Івано-Франківську цей показник складає 134,5%. Порівняно з 1 січня 2011 року забезпеченість власними коштами в області зросла на 2,1%, а в Івано-Франківську, навпаки, зменшилась на 4,6%.
Принагідно хочу зазначити, що станом на 1 січня 2013 року внески до Пенсійного фонду сплачували 304,8 тис. найманих працівників і підприємців області, а отримували пенсії 370,9 тис. осіб. Таким чином на 100 осіб, які сплачують платежі до Пенсійного фонду, припадає 122 пенсіонери.

Запитувала Наталка СТРІЛЕЦЬ

Переглядів: 916 | Додав: bond | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]