Що думають з приводу ініціативи президента щодо часу проведення наступних виборів до місцевих органів влади і ймовірної зміни виборчого законодавства, – «ЗК» звернувся за коментарем до представників різних політичних сил, представлених в Івано-Франківській міській раді.
Михайло Івасютин, голова фракції «Наша Україна» в міській раді: «Вибори в жовтні цього року – це катастрофа»
— Так звану ініціативу президента тлумачу однозначно: аби уникнути критики, як від опозиції, так і від Євросоюзу про недемократичність і про нехтування Конституції, що вибори до місцевих рад відтерміновані, Янукович вирішив поправити ситуацію своєю заявою, мовляв, вибори мають відбутися у визначений Конституцією термін. Але той термін, що визначений Конституцією, вже давно минув. А зараз, чи вибори будуть восени — 30 жовтня, чи 27 березня наступного року, — все одно конституційний термін порушено. Мені здається, що всі політичні сили, представлені у Верховній Раді, голосуватимуть за те, щоб вибори відбулися в березні, бо зараз внести зміни до Конституції, а також внести зміни до Державного бюджету (адже потрібно передбачити кошти) – це вже не реально. Тим більше, що більшість політичних сил не зацікавлені в цьому. Просто роблять піар, мовляв, не хочуть порушувати закон, Конституцію, а тому начебто хочуть провести вибори. Думаю, що вибори відбудуться в наступному році. Хоча справді з виборами міських та сільських голів маємо казус, адже вони обрані на чотири роки і Конституція не була змінена, тоді як депутатів обирали на п’ять років. В мене в посвідченні написано, що я депутат до березня 2011 року. Недоречно проводити вибори в цьому році при такій скрутній економічній ситуації. Можливо, люди не знають, але з наповненням бюджету катастрофа страшенна – 20% невиконання дохідної частини бюджету. Відповідно 20% не вистачає навіть для того, щоб профінансувати зарплати, пенсії, стипендії. Не говорячи про інші видатки. Бюджетним установам не вистачає коштів на тепло і на воду. Тому зараз півтора мільярда викидати на вибори недоречно. Місцеві вибори більше позначаються на економіці і на господарці, ніж вибори до Верховної Ради, бо на місцевих виборах задіяні всі – кожна родина. А якщо, припустимо, відбудуться вибори восени, потім ще два місяці суди-пересуди, то виходить, що аж на новий рік, якщо, дасть Бог, добре піде, нова влада зможе приступити до виконання своїх обов’язків. Якщо вибори провести в жовтні цього року — це буде катастрофа. …Відмінити пропорційну систему – не правильно, бо тоді фактично відбудеться знищення партій і політичної корупції не уникнути. Більше схиляюся до того, щоб вибори відбулися 50% на мажоритарній основі, а 50% – на пропорційній. Це якщо говорити про вибори депутатів обласної ради та депутатів міських рад. Сільські та селищні ради – на мажоритарній основі. Обласні центри повністю віддавати на мажоритарну систему не можна. Бо бізнес скупить всі округи. І я навіть не можу собі уявити, що тоді буде.
Петро Гречанюк, голова міськорганізації Української народної партії, депутат фракції УНП у міськраді: «Віктор Янукович підтримав ідею Української народної партії»
— Президент чітко заявив, що він не хоче порушувати Конституцію. Погоджуюся. Вибори дійсно потрібно проводити в 2010 році. Чи це буде в кінці року, чи десь в середині четвертого кварталу – це вже не так важливо. Але вважаю, якщо президент справді є гарантом Конституції, то він ці вибори організує і проведе. Коли це відбудеться, остаточно стане зрозуміло приблизно впродовж місяця. Якщо Верховна Рада прийме нове законодавство щодо виборів, тоді дійсно вибори відбудуться цього року. Якщо цього не станеться, то вибори перенесуть на 2011 рік. Але маємо заяву президента. Думаю, він просто так слова на вітер не кидає. Вибори потрібно провести і на цьому поставити крапку. Справа ще й в тому, що сьогодні після 30 травня міські голови опиняються у підвішеному стані. В якому статусі вони будуть працювати – в статусі голови чи в статусі виконуючого обов’язки? Бо по суті їхні повноваження закінчуються. А якщо так, то потрібно, щоб чи постановою Верховної Ради, чи указом президента визначити, що міські голови працюють в статусі виконуючих обов’язки, або потрібно змінювати законодавство, яким легітимізувати їхнє перебування на посадах. Коли говорять, що бюджет може не осилити проведення виборів, то це, на мою думку, не зовсім відповідає дійсності. Наскільки я знаю, центральна виборча комісія завжди має економію коштів від попередніх виборчих перегонів. …Підтримую позицію президента, який заявив, що вибори до сільських рад мають відбутися на мажоритарній основі, а вибори до міських, районних та обласних рад — за відкритими списками. Просто ще немає роз’яснення, що це таке «відкриті списки». Як на мене, то я так розумію: якщо брати по округах, які сьогодні є в місті (а таких округів є 60), то кожна політична сила, яка буде іти на вибори, має право висувати від свого імені 60 чоловік. Українська народна партія ще в 2008 році пропонувала провести вибори за відкритими партійними списками до Верховної Ради, і тоді лідер Партії регіонів Віктор Федорович Янукович підтримав ідею Української народної партії. Думаю, це хороша хода. Адже ця система, яка є сьогодні, не виправдала себе.
Василь Бойчук, секретар міської ради, заступник голови фракції БЮТ: «Все це – надута бульбашка»
— Цікава позиція президента. Коли порушується Конституція і формується, м’яко кажучи, в неприродний спосіб більшість, то тоді про Конституцію не згадується. Коли приймається рішення по Чорноморському флоту без проведення референдуму, то теж про Конституцію ніхто не згадує. Коли відміняються місцеві вибори, які вже були призначені Верховною Радою, і мотивація полягає виключно в тому, що немає коштів на їх проведення, то тоді теж на Конституцію очі закриваються. А тепер ось така позиція, що, мовляв, не будемо порушувати Конституцію. Як тільки перенесли вибори, я зразу зауважив, що це роблять виключно з однією метою – щоб за цей час повністю задіяти адміністративний ресурс на місцях, в центрі, в правоохоронних органах, в судових органах, в Конституційному суді. На превеликий жаль, мої прогнози збуваються. Тепер очевидно вирішили, що для правлячої Партії регіонів вигідніше вибори провести восени цього року. Чому саме в жовтні? Очевидно, Партія регіонів, яка монополізувала всю вертикаль влади, скоріш за все прогнозує, що симпатії і міра витримки людей може скінчитися. Адже, можу сказати по міському бюджету, який ми нещодавно затвердили, там дуже серйозні прогалини і нереальні цифри. Як цей бюджет має виконуватися в четвертому кварталі цього року і в першому кварталі наступного року — мені важко уявити. Все це – надута бульбашка, яка може в будь-який час лопнути. І ще одна мета: за цей час роздробити опозицію, що владі успішно вдається. Бачимо системний цей підхід. Опозиція не може об’єднатися. Є по декілька центрів. Прикро, адже це грає тільки на руку, щоб в Україні знову відновився антиукраїнський антидемократичний режим. В основному це направлено проти Блоку Юлії Тимошенко, аби мінімізувати політичний вплив цієї політичної сили. …Дискусія довкола того, за якою виборчою системою проводити вибори – пропорційна, мажоритарна, змішана… Я не ідеалізую пропорційну систему, яка зараз існує. Зрозуміло, що її потрібно вдосконалювати. Але вона найбільше відповідає меті структури органів місцевого самоврядування в Україні. Тому що ми пригадуємо, що в ті часи — і комуністичні, і в перші роки незалежної України — була мажоритарна система. Мажоритарна система дає прекрасну можливість застосовувати адмінресурс. Тому що депутатів переводять в статус своєрідного наглядача за ЖЕО, щоб депутат більше дивився в каналізацію, в трубу, тобто в те, чим мала би займатися виконавча влада, а не представляти громаду на рівні міста і контролювати виконавчу владу.
Богдан Федьків, начальник головного управління внутрішньої політики ОДА, член депутатської групи Партії регіонів у міській раді: «Виборець їм знову не повірить»
— Я, як представник Партії регіонів, як заступник голови обласної організації, як депутат міської ради і просто як громадянин, вважаю, що вибори потрібно проводити для того, щоб перезарядити місцеві органи влади, врахувавши ті зміни, які відбулися на центральному рівні. Сьогодні ми почали жити ніби в іншій країні. Є новий президент, є новий уряд, коаліція у Верховній Раді, більшість парламентська, які, ви бачите, працюють злагоджено над вирішенням в першу чергу соціально-економічних питань. Витягують державу з кризи. Хотілося, щоб люди визначилися, кому вони довірять місцеві органи самоврядування. Тобто потрібно вибори провести. Тим більше, що, згідно з Конституцією, ми ці вибори мали провести ще в березні. Але в зв’язку з тим, що попередня влада не ухвалила бюджет на 2010 рік, вибори відтерміновані. Бюджет, як відомо, був ухвалений лише наприкінці квітня, тому, зрозуміло, не можна було проводити вибори, не можна було фінансувати. Тепер же, коли вже є державний бюджет, є кошторис держави, вибори потрібно проводити, звичайно, в цьому році, в останню неділю жовтня, коли закінчаться всі осінньо-польові роботи і можна буде спокійно проаналізувати те життя, яке ми прожили, і визначитися, пішовши на вибори. Діючі органи місцевого самоврядування були обрані за партійними списками, за винятком сіл (там діяла мажоритарна система). Сьогодні є пропозиція президента і більшість політичних сил теж схиляється до цього, щоб принаймні відійти від такої закостенілої форми і хоча б наполовину обирати за мажоритарною системою, а половину – за партійними списками. І ті партійні списки теж повинні бути відкриті, щоб люди бачили, кого вони обирають — не кота в мішку, не людей, які купили місце в списку політичної сили, а людей відомих, авторитетних. Тому ми підтримуємо, щоб на сільському рівні і селищному обирати за мажоритарною системою, а на міському, районному та обласному – за змішаною. Тобто 50% – на мажоритарній основі, 50% — за партійними списками. Це буде баланс. Думаю, що склад такої ради буде більш прогресивний, ніж той, який маємо сьогодні. Наші політичні опоненти — БЮТ й інші, звичайно, не хочуть, аби вибори відбулися восени. Вони і в березні наступного року їх не хочуть, адже добре розуміють, що виборець їм знову не повірить. Ростислав Твердохліб