Гордіїв вузол маршрутів: розв’язати не можна, розрубати шкода?
Перший тривожний дзвіночок полунав на другій сесії Івано-Франківської міської ради шостого демократичного скликання, коли депутат міськради від ВО «Свобода», голова обласної асоціації приватних перевізників Роман Харук звернувся з депутатським запитом щодо законності процедури проведення і попередніх результатів конкурсу. Згодом група приватних перевізників фактично зірвала проведення засідання виконавчого комітету, на якому мали розглядати ініційований профільною депутатською комісією міськради проект рішення з цього питання. Думки перевізників розділились. Одні вимагали продовження конкурсу, інші – скасування. Через кілька днів в Івано-Франківському прес-клубі депутат міськради, голова «Громадського форуму Івано-Франківська» Юрій Соловей заявив, що «такого корупційного конкурсу на міські перевезення, як теперішній, місто ще не знало». Він наголосив, що «конкурс проведений з порушенням діючого законодавства» і зажадав від міської влади «скасувати його результати та продовжити термін дії існуючих договорів на обслуговування міських маршрутів на півтора року». Ю.Соловей також наголосив, що спершу в місті треба розробити нову комплексну схему організації дорожнього руху, на її основі розробити нову маршрутну мережу і після цього проводити конкурс на обслуговування міських маршрутів. Що, зрештою, логічно. Очевидно, що загальне твердження про те, що оголошення і проведедення конкурсу відбулося зі значними порушеннями норм чинного законодавства, потребує деталізації. Найбільшими порушеннями група невдоволених перевізників називає такі: – перед офіційним ухваленням і оприлюдненням рішення міськвиконкому про оголошення конкурсу, яке є регуляторним актом, не пройшло процедуру громадських слухань, на яких можна було б висловити зауваження і пропозиції; – об’єктом конкурсу визначено оборотний рейс, хоча для конкурсу на міських маршрутах, відповідно до законодавства, це могли б бути тільки маршрут, сукупність маршрутів або лише сукупність оборотних рейсів; – документи на конкурс начебто приймалися у відкритій формі, а не в закритому конверті чи пакеті, як передбачено законом, чим нівелювалася сама суть проведення конкурсу. Крім того, у конкурсі нібито взяли участь перевізники, які мають чинні договори і дозволи на маршрутні перевезення до 2012-2014 року і не мають достатньої кількості транспортних засобів для участі в конкурсах на інших маршрутах, що в принципі призвело до боротьби перевізників за кращі маршрути і до перерозподілу сфер впливу на міському ринку пасажирських перевезень. Саме це й дало підстави невдоволеним попередніми результатами конкурсу підприємцям-перевізникам і керівництву одного з приватних підприємств, яке володіє 12-ма одиницями рухомого складу і де працює 36 осіб, заявляти, що у них відбирають маршрути і вони можуть залишитися без роботи та засобів до існування. З чиєїсь легкої руки конфлікт перевізників та конкурсного комітету щодо законності оголошення і прозорості проведення конкурсу майже одразу набув політичного підтексту. Мовляв, міськрадівська більшість хоче зміни керівництва транспортного відділу задля одержання контролю над ринком міських пасажирських перевезнь. Навіть з’явилися чутки, буцімто хтось вже придбав чимало нових автобусів і чекає скасування конкурсу, щоб згодом отримати переконливу перемогу при проведенні нового. Втім, такі чутки з’являлися й напередодні попередніх конкурсів. Наразі ж всі від цього завзято відхрещуються. Уникають прямих коментарів щодо ситуації, яка склалася й профільні чиновники міськвиконкому. Лише скупо повідомляють, що ще досі триває переговорний процес, працює узгоджувальна група і про результати її роботи пресу офіційно повідомлять додатково. Як вдалося довідатися в останній момент (на час підготовки газети до друку), це проблемне питання, яке вже набуло широкого розголосу і резонансу, за поданням конкурсного комітету таки планується розглянути на черговому засіданні міськвиконкому. Найімовірніше, там будуть внесені зміни щодо об’єкта конкурсу. А щодо інших претензій перевізників, то їм, мовляв, ніхто не забороняв писати заяви і подавати документи на той маршрут, який вони хотіли. Всім роздали анкети, прийняли від них документи, зареєстрували. Якщо ж хтось буде не згоден з результатом конкурсу, то може позиватися до суду… Левко КУТИНСЬКИЙ
КОМЕНТАРІ: Зіновій ФІТЕЛЬ, перший заступник міського голови: – Зараз ще працює комісія, яка має вивчити і уважно розглянути всі зауваження, подані депутатською комісією і висловлені підприємцями, які вважають, що конкурс пройшов з порушеннями. Якщо були якісь порушення, то влада їх має розглянути і усунути. Це питання законності. Сподіваюсь, що нам вдасться дійти до якогось спільного законного рішення. Я підтримую продовження терміну дії договорів на певний період часу, за який треба привести все у відповідність, внести певні зміни. В наших договорах є пункт, який при згоді сторін дозволяє продовження терміну дії договорів. Це компромісний варіант. Хоча перевізники можуть наполягати на продовженні конкурсу. Такий варіант теж не виключений. Наше завдання – щоб цей процес був врегульований і щоб люди зрозуміли, що міська влада зацікавлена його врегулювати, щоб людей не кинути напризволяще. Щодо зміни схеми руху транспорту, то проект рішення мало б винести на розгляд сесії міської ради управління житлово-комунального господарства. Коли її розглядатимуть і затвердять, я не знаю. Тому нічого прогнозувати не можу. Два роки тому реалізація проекту зміни руху транспорту коштувала 3,5-4 мільйони гривень. Якщо депутати виділять таку суму, то її можна освоїти за один рік. Ми розуміємо, що схему руху колись доведеться змінювати. Тому зараз маємо знайти механізм і прописати в договорах на обслуговування міських маршрутів норму, яка б дозволила при зміні схеми руху частково змінювати маршрути. Перевізники мають бути свідомі того, що в частині їхнього маршруту можуть змінитися дві вулиці, якими вони їздитимуть. Але не весь маршрут.
Юрій СОЛОВЕЙ, депутат міської ради: – Про оголошення конкурсу перевізники дізнавались не із оголошення в засобах масової інформації, а із дзвінків працівників відділу транспорту. Зрозуміло, що дзвонили тим, кому треба. Не секрет, що за кожним із перевізників стоять певні сили. Як свідчать очевидці, працівники відділу транспорту приймали в перевізників документи не в закритих конвертах, а у відкритій формі. Рекомендували переписувати заяви на інші маршрути. Більшість перевізників, які виграли конкурс, не мають жодного законно оформленого працівника, а якщо й мають, то одного-двох, які не можуть керувати такою кількістю машин, які заявлені до конкурсу. Одним перевізникам бали невиправдано суттєво додавали, а іншим суттєво зменшували. Відповідні звернення щодо порушень при проведенні конкурсу будуть направлені в прокуратуру. Корупційний конкурс, проведений з суттєвими порушеннями законодавства, має бути скасований, термін дії договорів з перевізниками продовжений. За цей час необхідно розробити нову схему дорожнього руху, на основі якої провести новий конкурс відповідно до чинного законодавства.
Руслан РУСКО, член міськвиконкому: – Був депутатський запит про значну кількість порушень при оголошенні конкурсу, прийомі документів і проведенні конкурсу. По запиту було рішення профільної комісії міськради, проект якого винесли на розгляд міськвиконкому. Ми його включили в порядок денний, бо для цього були всі підстави. Мали заслухати начальника відділу транспорту і зв’язку І.Гнатіва. Однак нам це не вдалось, бо прийшла група перевізників, яка зірвала засідання виконкому. Згодом відбулася зустріч з перевізниками, на якій були представники виконавчої влади і депутатського корпусу міськради. Вирішили, що у вівторок відбудеться засідання конкурсного комітету, який розгляне питання проведення конкурсу. Щодо порушень, то їх і справді чимало. Є велика кількість неспівпадінь. Був запит до податкової, яка надала списки підприємців-перевізників з кількістю оформлених працівників. Є підприємці, яким не вистачає мінімально необхідної кількості водіїв, а є й такі, які взагалі не мають найманих працівників. Загальна кількість необлікованих водіїв – приблизно 330 осіб. Документи приймалися не в закритих конвертах, що було грубим порушенням і давало можливість для зловживань і коригування пропозицій з кожним перевізником. Документи приймалися на оборотний рейс, хоча в законі чітко передбачено, що об’єктом конкурсу можуть бути маршрут, сукупність маршрутів або сукупність оборотних рейсів. Виконком до цього не має відношення і керується лише рішенням конкурсного комітету, яке має розглянути і колегіально ухвалити відповідне рішення. Особисто я вважаю, що конкурс необхідно перенести з умовою, що всі дії, які мали ознаки порушення, мають бути усунуті. Якщо посадова особа допустила такі грубі порушення, то логіка підказує, що вона не повинна займати посаду. Новому складу виконкому і міськради дуже важливо, щоб все відбувалося відповідно до норм законодавства. Чи буде змінений персональний склад конкурсного комітету, чи ні, але претенденти мають подавати документи на конкурс відповідно до закону і відповідно до закону має відбутися конкурс.
Мирон ДМИТРИК, уповноважений з питань протидії корупції ОДА: – Ситуація щодо конкурсу на автобусні маршрути в Івано-Франківську перебуває на контролі в першого заступника голови ОДА Василя Плавюка. Щось подібне донедавна відбувалося й при проведенні конкурсів на внутрішньообласні маршрути. Але розпорядженням голови ОДА Михайла Вишиванюка ми за тиждень поламали всі корупційні схеми при проведенні обласних конкурсів. Зараз документи подаються лише в запечатаних конвертах і в опечатану скриньку. Змінено конкурсний комітет. Понад половина його членів – представники громадських організацій, є представники преси і телебачення. Все відбувається прозоро. А ситуація щодо проведення конкурсу в Івано-Франківську зараз найгірша в області й кидає тінь на всі органи виконавчої влади області. Містові необхідні новий конкурсний комітет і процедура проведення конкурсів. Ще до кінця року на координаційній раді ми обов’язково заслухаємо з цього питання заступника міського голови Саєвича і начальника транспортного відділу Гнатіва.