Четвер, 28.11.2024, 04:38
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Категорії розділу
[356]
Пошук
Міні-чат
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті »

Чи прилетить «Білий птах» до кінопалацу «Люм’єр»?
Буковинську Кіцманщину завжди полюбляли лелеки, село Чорторию також (розташоване на правому березі бурхливого Черемошу, всього за два кілометри від знаменитого снятинського села Завалля). Білих птахів з тривожною чорною відмітиною в сорок першому році було особливо багато. Завітали вони і в скромне обійстя родини Миколайчуків. Народився син Іван, якому судилося стати «Білим птахом» українського кіно, символом суперечливих і знакових 60-70-х років минулого століття, справжнім великим митцем, який, народившись в Буковинському краї, став виразником суті, душі та думок всього українського народу.
Познайомившись з Іваном і вперше побачивши його роботу на знімальному майданчику, великий режисер, а згодом і творчий побратим Юрій Іллєнко схвильовано вигукнув: «Це щось неймовірне! Це щось нелюдське! Щось за межами розуміння і сприйняття!».
У фільмах Іван Миколайчук зіграв 34 ролі. В часи злету українського кіно майже жоден фільм не обходився без його участі: «Сон», «Лісова пісня. Мавка», «Комісари», «Бур’ян», «Пропала грамота», «Помилка Оноре де Бальзака», «Гадюка», «Анничка», «Захар Беркут»; поставив фільми «Вавілон-ХХ», «Така пізня, така тепла осінь». Зігравши Івана Палійчука в «Тінях забутих предків», увійшов в історію світового кіно. Миколайчук змусив світову глядацьку аудиторію зачаруватись образом свого героя. У 23 роки він став зіркою світового масштабу, а фільм «Тіні забутих предків», отримавши 47 (!) відзнак на різних міжнародних кінофестивалях, став найбільш титулованим шедевром всієї світової кінематографії.
Але гірка іронія долі полягає в тому, що за талант, щирість, відвертість, незалежність в поглядах та вміння завжди себе гідно тримати треба важко спокутувати і платити – здоров’ям, незіграними ролями, невтіленими сценаріями, втраченими можливостями робити улюблену справу, врешті-решт, хлібом насущним.
Івана Миколайчука тогочасні київські можновладці не любили. У сімдесяті роки минулого століття арештовують та кидають в табори та в’язниці інтелектуалів та поетів, розправляються з Клубом творчої молоді, громлять поетичне кіно. Добираються і до Миколайчука. Життя Івана ускладнюється. У владних кабінетах на талановитому акторові було тавро «націоналіста». Картини, в яких він мав зніматись, закривали. Фільм «Мріяти і жити» за сценарієм Івана Миколайчука і Юрія Іллєнка 42 рази зупиняли у виробництві різні інстанції на різних стадіях.
Прикро, але сучасна молодь в Україні дуже мало знає про цю видатну особистість, великої душі людину, неперевершеного актора, великого і справжнього художника, не усвідомлюючи місця і значення Івана Миколайчука для української культури, дуже часто не знає і самої української культури і навіть не здогадується про те, що колись було і тепер є (!) українське кіно.
Але молодь знає про українське кіно настільки, наскільки плідно в цьому напрямку (як і в будь-якому іншому) працюють (частіше – не працюють) дорослі.
Про що розповідає, які думки воскрешає і які струни серця торкає гостеві Івано-Франківська чи його мешканцю назва «кінопалац «Люм’єр»?! А якщо кінопалац «Білий птах»? – об’ємно, просторово, національно, у фарватері часу, відповідно до його жорстких теперішніх вимог та майбутніх викликів. Свою культуру і своє кіно треба підтримувати. Завжди і кожному. Звичайно, не однією лише назвою, а проведенням ретроспективних показів фільмів відомих українських режисерів Романа Балаяна, Кіри Муратової, Миколи Мащенка, Леоніда Осики, Сергія Параджанова, Володимира Денисенка, Юрія Іллєнка (досвід уже є); організацією зустрічей з відомими сучасними кіноакторами-вихідцями з Прикарпаття (брати Петро і Богдан Бенюки, Сергій Романюк), проведенням вечорів-спогадів про тих, хто вже відійшов за межу вічності (Наталія Наум, Наталія Лотоцька, Віталій Смоляк). Всі вони – визначні особистості, талановиті актори, народні артисти України, внесок яких у розвиток національного кіно незаперечний; систематичним інформуванням про сучасне українське кіновиробництво та його здобутки. А вони, незважаючи ні на що, є. Інколи ще й дуже вагомі!
Де, як не в кінопалацах, повинні розповідати про такі події, популяризувати українське кіно, сприяти його виробництву; вивчати досвід кінопрокату інших колишніх пострадянських і постсоціалістичних країн та впроваджувати його?
Бо навіщо тоді українські кінотеатри, якщо немає українського кіно? Кіно – це мистецтво, рухливе в часі, динамічне в своєму розвитку, доступне, фінансово дуже залежне, але через свою масовість окупне і прибуткове. За цю масовість розгорнулась справжня боротьба в сучасному світі.
В радянський період галузь виробництва та кінопрокату власних фільмів фінансувала всю галузь освіти. Це добре розуміють в теперішній Росії, здобутки останніх років якої в галузі кіновиробництва вражають. На сьогодні сусідня Польща виробляє стільки фільмів, як в період розквіту свого знаменитого кінематографа, успішно довівши відсоток власної кінопродукції в прокаті польських кінотеатрів до сорока. Маленька Естонія організовує і проводить в інших країнах фестивалі сучасного естонського кіно.
А Україна? Наше кіно в занепаді: фільмів виробляється мало, фінансування ніяке, використання чудової бази, створеної попередніми поколіннями, орендно-бізнесове; українські сценарії віддають чужим режисерам, запрошують на фільми іноземних акторів, які не завжди відчувають характер матеріалу. Підсумок – фільми мляві, теми на десятиліття закриті, кошти витрачено, а результату нема!
Про це з гіркотою думається, щодня проходячи біля кінопалацу «Люм’єр» та вчитуючись в афіші пропонованих до перегляду фільмів. Потрібні зміни. Негайно.
Ювілей Івана Миколайчука може  стати відправною точкою в переорієнтації на інші цінності, роком радикальних змін у вирішенні цієї болючої, здавалося б тільки мистецької, а насправді загальнодержавної і вкрай важливої проблеми. В першу чергу і багато що залежить від рішень на київських пагорбах. Але й Прикарпаття не повинно залишатись осторонь, багато ініціатив можуть і повинні народитися тут.
То ж чи завітає «Білий птах» до Івано-Франківська, залежить від естетичних вподобань і глибини національних почувань його мешканців та доброї волі держителів кінопалацу «Люм’єр». Лелека – птиця горда і незалежна, прилітає тільки туди, де її чекають і люблять…
Мирон Мицан 

Категорія: | Додав: bond (05.05.2011)
Переглядів: 705 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]