– 6 липня 2010р. Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальноосвітньої середньої та дошкільної освіти». Чи була потреба в прийнятті такого закону? – На мою думку – так. Відповідно до закону України «Про загальну середню освіту» та листопадової постанови Кабінету Міністрів від 2000 року №1717 з 2001 року розпочався перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання. Вже тоді було «запрограмовано», що у 2012 році у школах України не буде жодного випускного класу. А в третині українських шкіл вже з першого вересня 2010 р. розпочнуться заняття без одинадцятикласників. Якщо говорити про ситуацію в нашому місті, то у восьми школах: ЗШ №7, СШ №11, ЗШ № 12, ЗШ № 15, ЗШ № 17, ЗШ № 19, ЗШ № 21, Угорницькій в новому навчальному році немає одинадцятих класів. – Що найперше треба зробити в місті для виконання цього закону? – Перед нами поставлено два основних завдання: перехід на одинадцятирічний термін навчання в загальноосвітніх навчальних закладах та охоплення обов’язковою дошкільною освітою дітей п’ятирічного віку. Учні 1-9 класів займатимуться за програмою ще 12-річної школи, одинадцятикласники – за старими програмами одинадцятирічної школи. За новими програмами працюватимуть лише учні десятих класів. – А як справи із забезпеченням учнів підручниками? – Тут ситуація така: всі школи нашого міста повністю забезпечені підручниками для учнів 1-9 класів та 11 класів. Для десятих класів, на жаль, є тільки електронні версії перших розділів підручників. Міністерство освіти і науки планує до листопада 2010 р. забезпечити всі школи паперовими підручниками для 10 класів. – Особливо активно обговорюється в суспільстві обов’язковість дошкільної освіти. Яка Ваша особиста думка з цього приводу – як батька, дідуся і керівника освіти? – Взагалі, охоплення дітей п’ятирічного віку обов’язковою дошкільною освітою не є новина. В Законі України «Про дошкільну освіту» говориться, що дошкільна освіта є обов’язковою. Такою вона є в багатьох країнах світу. Я хотів звернути увагу на те, що це ж ніяк не означає заміну дошкільної освіти шкільним навчанням. Діти не повинні сідати за парти, як першокласники в школі, де їх вчитимуть читати, писати. Абсолютно ні. Навчити дітей читати і писати – це завдання початкової школи, а не дошкільних закладів. Головним завданням цього нововведення є створення рівних умов для підготовки дітей п’ятирічного віку до навчання у школі. Основною діяльністю дитини в цей період повинна бути гра. – Наскільки реально виконати це завдання в умовах нашого міста? – На сьогодні в нас працює 27 дошкільних закладів, 5 шкіл-садків. Майже 7,4 тисячі дітей охоплено дошкільним вихованням. За останні чотири роки додатково відкрито майже 50 груп, реорганізовано школу-садок № 8 у дошкільний заклад № 20, дві дошкільні групи відкрито в Угорницькій школі-інтернаті, розпочато виведення початкових класів у ЗШС №2. Кількість дітей в дошкільних закладах збільшилася за цей період майже на 3 тисячі. З першого вересня в школи прийдуть діти, 98% яких відвідували дошкільні заклади міста. Щодо охоплення дітей п’ятирічного віку обов’язковою дошкільною освітою, скажу, що у 2005 році, за даними статистичного управління, народилося 2402 дітей. Уже зараз майже 2 тисячі з них відвідують наші дошкільні заклади. Згідно із Законом «Про дошкільну освіту» є різні форми здобуття дітьми дошкільної освіти: дошкільні навчальні заклади, групи короткотривалого перебування, групи при загальноосвітніх навчальних закладах, охоплення соціально-педагогічним патронатом. І надалі робитимемо все, щоб всі діти міста п’ятирічного віку були охоплені дошкільною освітою. – Але ж проблема із забезпеченням маленьких івано-франківців дошкільними закладами залишається. Які кроки робить міська влада для її вирішення? – Щодо найближчих перспектив, то планується будівництво дошкільних закладів у мікрорайоні Пасічної і Позитрону, двох – у мікрорайоні вулиці Національної гвардії. Ще в цьому році буде розпочато будівництво дошкільного закладу на 150 місць в с. Вовчинці та виготовлення проектно-кошторисної документації на проведення капітального ремонту дошкільного закладу на вул. Вовчинецькій, 210. – Михайле Йосиповичу, на серпневій конференції міський голова Віктор Анушкевичус традиційно тепло дякував педагогам за їх неоціненну і так низько оцінювану працю. Оскільки теперішня каденція міської ради та її виконавчого комітету добігає кінця, як би Ви оцінили ставлення місцевої влади до потреб освіти в останні роки? – Мушу відзначити, що керівництво міста з глибоким розумінням і повагою вникало в освітянські проблеми, по можливості надавало їм пріоритет. Попри всі економічні негаразди, наша співпраця завжди була творчою, людяною, толерантною і, що головне, достатньо результативною. – Михайле Йосиповичу, це 35-й Ваш особистий професійний Першовересень. Чи не шкодуєте, що в свій час стали на педагогічну стезю, чи не гіркне вам вчительський хліб? – …Цікаве питання. Як вже сталося, так сталося, життя не перепишеш. Люблю школу, дітей, вчителів. Завжди пам’ятаю Франкове «Учителем школа стоїть». А хліб солодкий тоді, як заробляєш його чесно і виконуєш потрібну людям роботу. – А що побажаєте нашим читачам у новому навчальному році? – Мудрості, терпіння, вагомих здобутків у праці і в навчанні і солодкого хліба з щедрої української ниви. Пам’ятайте, що Україна живе у кожному з нас. Любіть Україну. Розмовляла Ганна Дорошенко