Усе про електролічильники На адресу ПАТ «Прикарпаттяобленерго» почастішали звернення споживачів, що стосуються придбання, встановлення, експлуатації та ремонту приладів обліку електропостачання. Пропонуємо вашій увазі відповіді на найактуальніші запитання:
Хто має право встановлювати лічильники електроенергії? Чи може споживач самостійно придбати і встановити лічильник? Згідно з п.8 чинних Правил користування електричною енергією для населення прилади обліку електроенергії мають бути придбані, встановлені та підключені енергопостачальником (ПАТ «Прикарпаттяобленерго» або його дочірніми структурами), а їх вартість та вартість послуг з встановлення оплачена: а) для новозбудованих будинків - забудовниками; б) у разі розділу обліку електричної енергії - організаціями, які здійснюють розділ обліку. Побутовий споживач може самостійно придбати лічильник, наприклад, у випадку переходу на облік електроенергії за диференційним тарифом, але встановити такий прилад обліку самостійно не має права згідно з вимогами чинних Правил та нормативних документів в галузі електроенергетики.
Якщо виникли сумніви у справності лічильника, де і як можна перевірити технічний стан приладу обліку? Згідно з п.16 чинних Правил користування електричною енергією для населення у разі сумніву споживача у правильній роботі приладу обліку він може звернутися до енергопостачальника (однієї з філій ПАТ «Прикарпаттяобленерго») із відповідною заявою, на підставі якої буде організовано проведення експертизи лічильника. Експертиза приладу обліку проводиться після оплати споживачем вартості самої експертизи, заміни лічильника та транспортних витрат. Експертиза проводиться комісією у складі представників енергопостачальника та територіального органу Держспоживстандарту (ДП «Івано-Франківськстандартметрологія»). Засідання комісії з проведення експертизи приладу обліку відбувається в приміщенні служби приладів обліку ПАТ «Прикарпаттяобленерго» (м.Івано-Франківськ, вул. Індустріальна, 34) кожний понеділок та четвер з 13.00 по 16.00. Експертиза приладу обліку проводиться в присутності споживача або його представника. За результатами експертизи складається акт, який підписують усі члени комісії та споживач (представник). У випадку підтвердження експертизою неправильної роботи приладу обліку ПАТ «Прикарпаттяобленерго» відшкодовує споживачу всі витрати, пов'язані з проведенням експертизи.
Які лічильники, яких моделей та марок можна встановлювати? На території України для розрахунку за електроенергію можна встановлювати тільки ті прилади обліку, які занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України. На нові допуски в експлуатацію наша енергокомпанія встановлює лічильники електроенергії, які, крім Державного реєстру, входять до Переліку розрахункових приладів обліку, рекомендованих споживачам для встановлення на території нашої області. До вказаного Переліку внесено прилади обліку, які мають конструктивні переваги перед іншими типами електролічильників та детально вивчені фахівцями ПАТ, що забезпечить їх подальше якісне обслуговування та ремонт. Для планової заміни електролічильників в побутових споживачів встановлюються лічильники електроенергії різних типів, які занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України і відповідають вимогам нормативних документів в галузі метрології і електроенергетики щодо класу точності (не нижче 2 класу). Як часто і хто здійснює повірку лічильників? Періодичність повірки лічильників електроенергії визначається згідно з нормами, передбаченими Державним реєстром засобів вимірювальної техніки України для кожного типу лічильника електроенергії. Розрізняють такі види державної повірки, як первинну повірку приладу обліку електроенергії – виконується на заводі-виробнику лічильників даного типу, періодичну (планову) повірку – виконується після планової заміни лічильника в терміни, передбачені Державним реєстром, та позапланову повірку – виконується під час допуску лічильника в експлуатацію у випадку перевищення допустимих термінів повірки (для 1-фазних – 2 роки та 3-фазних – 1 рік) та після передчасної заміни лічильника в споживача (причини заміни можуть бути різні – перехід на облік за диференційним тарифом, пошкодження лічильника або пломб і т.д.). Повірку лічильників електроенергії здійснює територіальний орган Держспоживстандарту.
Що треба для того, щоб повірити лічильник? Побутовий споживач не може бути ініціатором проведення повірки приладу обліку електроенергії. Відповідно він не може вимагати від ПАТ проведення позапланової (передчасної) заміни та повірки розрахункового приладу обліку. За своєчасність проведення періодичної заміни та повірки розрахункового приладу обліку в побутового споживача відповідає ПАТ «Прикарпаттяобленерго». Періодична (планова) заміна та повірка в побутового споживача проводиться безкоштовно. Позапланова повірка проводиться тільки у випадку пошкодження приладу обліку або пломб, встановлених на ньому. У випадку пошкодження розрахункового приладу обліку з вини споживача – він буде оплачувати як ремонт, так і повірку лічильника згідно з виставленим ПАТ рахунком. До розрахункових не відносяться лічильники електроенергії, які використовуються для контрольного обліку, а саме: лічильники в гаражних кооперативах, садово-городніх товариствах, кімнатах гуртожитків і т.д. Такі контрольні лічильники споживач може самостійно здати для проведення повірки в пункті прийому громадян ПАТ «Прикарпаттяобленерго», що знаходиться в м. Івано-Франківську, вул. Індустріальна, 34. Після оплати споживачем рахунку, виставленого пунктом прийому громадян, працівники служби приладів обліку ПАТ проведуть необхідний ремонт лічильника (профілактичний або капітальний), а представники Держспоживстандарту – державну повірку.
Хто контролює енергопостачальника (ПАТ «Прикарпаттяобленерго») щодо достовірної роботи лічильників, які обліковують електроенергію в його споживачів? ПАТ «Прикарпаттяобленерго» є найбільш зацікавленою організацією в достовірній роботі своїх приладів обліку електроенергії, адже експлуатація несправних лічильників обертається для ПАТ «Прикарпаттяобленерго» зростанням втрат електроенергії та недоотриманням прибутку від її реалізації. Контроль за роботою лічильників електроенергії забезпечуються виконанням п.38 ПКЕЕ(н), а саме контрольним зніманням показників приладів обліку у споживачів не рідше 1 разу на 6 місяців та проведенням планової повірки, ремонт і заміну приладів обліку в терміни, встановлені нормативно-технічними документами. Право перевірити ПАТ «Прикарпаттяобл-енерго» в частині виконання своїх зобов’язань щодо своєчасного проведення періодичної планової заміни та повірки приладів обліку електроенергії має територіальний орган Держспоживстандарту. Цей орган (Держспоживстандарт) несе відповідальність за відповідність метрологічних характеристик усіх приладів обліку, які пройшли повірку (первинну, планову, позапланову), вимогам нормативних документів в галузі метрології, що засвідчують пломби з відтиском тавра державної повірки.
Дізнатися детальнішу інформацію щодо приладів обліку та інших питань, пов’язаних з електропостачанням, можна завітавши у Івано-Франківський Центр обслуговування клієнтів, що за адресою: вул. Грушевського, 17, тел.: (0342) 59-46-59, 59-40-14 або зателефонувавши на цілодобову телефонну лінію ПАТ за безкоштовним номером 0 800 50 40 20.
|