Головна » 2010»Серпень»26 » Василь БОЙЧУК: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
12:50
Василь БОЙЧУК: ЕКЗИСТЕНЦІЯ УКРАЇНИ ВІД УВАРОВА ДО ТАБАЧНИКА
(До 19-річниці Акту проголошення незалежності України та
Всеукраїн-
ського референдуму щодо підтвердження Акту проголошення
незале-
жності України)
«... Ну
що ж: Україна знала і гірші часи. Тож надія залишається.
Адже наші
керманичі ( ім’ярек)
приходять; щоб невдовзі піти;
йдуть, щоб
повернутися; знову йдуть і повертаються, і так без
кінця. А самостояння
української культури та мови триває.
Триває
самостояння України! Працюймо!»
Іван Дзюба
I.Реванш.Реінкарнація
В
Україні на наших очах відбувається реванш . Відбувається він стрімко і
всеохоплююче. Прихід на президентську посаду В.Януковича дав можливість
антидемократичним, антиукраїнським силам, які п’ять років чекали цього моменту,
отримати сатисфакцію. Не даремно колишній Президент України Л.Кучма – хрещений
батько української олігархії та творець антидемократичного режиму, символом
якого стала« справа Гонгадзе», у пориві
емоцій після оголошення перших результатів екзитполів по закінченні другого
туру президентських виборів, висловився так: «... все
обнулилося. Я задоволений, що все повертається.» І дійсно, згодом ми
побачили, що у владу повернулися старі кадри. Вони вже спливали на поверхню у
2006-2007 роках, але через невтішні результати дострокових перевиборів до
Верховної Ради змушені були, врешті, залягти на дно.Дехто з них збирається повернутися з-за меж
України, куди їх загнав переляк від Майдану. Повернули з-поміж інших у владу і
Дмитра Табачника. Посадили його не будь-куди, а посадили в крісло Міністра
освіти та науки України. Видобули з небуття не будь-кого, а речника відверто
антиукраїнських, антиконституційних та відверто ксенофобських поглядів, що
межують з класичним нацизмом та расизмом. Чому так відбувається? Яка мета? Є
бажання просто розколоти Україну, чи задовільнити спраглі очікування
антиукраїнських сил в межах і за межами України, здійснюючи реальні заходи, для
того щоб призупинити «самостояння України»?Думається , - і те , і інше. Але
наскільки це вийде у них? На скільки ми дозволимо їм це зробити? Для того щоб
зрозуміти суть процесу, що відбувається, пропоную провести історичну паралель,
звернувши погляд в минуле для аналізу ситуації, щоб краще зрозуміти теперішнє і
спрогнозувати майбутнє.
Дмитро
Табачник був призначений Міністром освіти та науки України Верховною Радою
України 11 березня 2010 , а 177 років тому, теж у березні, у відповідності до
волі Августійшого Монарха Російської імперії Миколи І був призначений
Міністром«народного просвещения»Сергій Семенович Уваров ( 1786-1855).При вступі на посаду міністра Уваров розіслав
циркуляр «попечителям» навчальних округів, у якому, зокрема, зазначалося: « Загальний наш обов’язок полягає в тому, щоб народна освіта
, відповідно до найвищого наміру Августійшого Монарха, здійснювалася в
об’єднаному дусі Православія, Самодержавства і народності.» Так з’явилася нова
державна ідеологія. І втілюватися ця ідеологія повинна була у першу чергу
Міністерством « просвещения».
Пізніше О.Пипін (1833- 1904), відомий російськийлітературознавець і дослідник суспільного
життя, дав визначення цій тріаді як теорії «офіційної народності», яке і
закріпилося в російській історичній літературі. Зрозуміло, що уваровська тріада
не виникла спонтанно. По-перше, ніхто не відкидавфілофеївської теорії «Москва – Третій Рим».
Її просто модернізували до вимог часу.
По-друге, ще в
кінці ХVIIIстоліття з’явився військовий девіз « За Веру, Царя и Отечество».
По-третє, Уварова в дитинстві навчав французької мови абат Манген, який
ненавидів французьку революцію, яка змусила його покинути Францію, і щиро
сумував за «золотим часом французької монархії». Найбільшу лють викликала у
шановного абата тріада французької революції – «Свобода, Рівність, Братерство».
Були, звичайно, і іншіджерела
виникнення уваровської тріади. А головне – в цьому була потреба.
Тріумф Росії
після поразки Наполеона був нетривалим, а повстання декабристів у 1825 році
засвідчило, що в самому серці російського царату, в середовищі російського
дворянства, визрів заколот, причину якого вбачали саме в ідеях французької
революції, які продовжували хвилювати Європу. В липні 1830 року у Франції
відбулась чергова революція, і хоча монархія у Франції збереглася, новий король
Луї ФіліпІ
отримав титул «король-громадянин». Французький революційний триколор знову став
прапором Франції. Країна впевнено крокувала до своєїдругої республіки. Безпосередньо під впливом
французьких подій повстала Польща у листопаді1830 року, і Миколі І довелося
докласти немалих зусиль, щоб її приборкати. На додачу з 1817 року тривала
Кавказька війна під проводом Шаміля, і кінця-краю їй не було видно. Дух
лібералізму витав у повітрі, розвалюючи імперію. Потрібно було щось робити.
Сергій Уваров ще у 1832 році,
будучи тоді ще заступником Міністра «народного просвещения», направляє царю
свою доповідну записку французькою мовою, у якій викладає свої погляди і
переконує його в тому, що для попередження сепаратизму і революційних настроїв
необхідно надати інтелектуальній еліті альтернативу ідеям декабристів. Микола І
погодився з думкою Уварова і призначив його міністром. У розумінні Уварова, «
Православ’я»
повинно було сприйматися не як відносно самостійна релігійна сутність російського
народу, а як інструмент державного впливу на духовно-релігійне життя людей.По суті тут не
було нічого нового. Адже на той момент вже існувала більш ніж століття традиція
(ще з петровських часів), коли Петро І остаточно зламав хребта навіть відносній
самостійності російського православ’я. Що стосується «Самодержавія», то тут теж
була певна традиція. Особисто Уваров не уявляв собі «просвещения» народу без
державної ідеології з опорою на культові фігури російської імперської історії –
великих імператорів – Петра І і Катерини ІІ ( до речі імператриця була хрещеною
матір’ю самого Уварова.) Зв’язати це
в єдине ціле і виправдати як об’єктивну
необхідність для Росії- повинен був
третій постулат – «Народність». Зміст цього постулату полягав у тому, що Росія становить
особливу частину світу, до якої абсолютно неможливо застосувати вимоги і
стремління європейського життя. Сила ж Росії полягає у незворушності основ її
державного устрою, який є глибоко « народним». Саме тому необхідно
притримуватись народних традицій і відкидати закордонний вплив, який за своєю
природоюєворожим російському народу. Символом
«народності» стає Іван Сусанін. Композитор Глінка пише одноіменну оперу, але державні
ідеологи переконують його в необхідності її переіменування. Так з’являється нова
назва музичного твору – «Життя за царя» (1836). У Костромі, на батьківщині
Сусаніна було встановлено пам’ятник
(1851). Проте сам факт геройського вчинку піддається великому сумніву. Микола
Костомаров у 1862 році присвятив цьому питанню цілу статтю. Дослідивши наявні
джерела, історик писав: « По випадковому зближенню
те, що видумали про Сусаніна книжники наші в ХІХ столітті, майже в такому ж
вигляді в ХVІІ столітті в дійсності відбулося на
протилежному кінці руського світу, в Україні. Коли в травні1648 року гетьман Богдан Хмельницький ганявся
за польським військом, один південноруський селянин Микита Галаган, взявся бути
провідником польського війська, умисно завів його
в болото і лісові хащі та дав можливість
козакам розбити ворогів своїх. Цей геройський подвиг самовідречення
відрізняється від сусанінського тим, що він дійсно відбувся.»
Отакої?! Та це нікого не хвилювало. Не було б Сусаніна, був би хтось інший.
Сучасні
російські дослідники, зокрема Арсеній Замостьянов стверджує: «В програмі Уварова помітне намаганняоб’єднати різні національності Росії на базі
самодержавства і православ’я, змішати в єдиний імперський суперетнос,
визначений простим і зрозумілим поняттям «народність». Далі цей
дослідник стверджує, що «... розуміння важливості
ідеологічного інструмента в державному житті приходило поступово, з кривавими
військовими втратами і небезпекою розпаду країни». Уваров «випередив
свій час», «випробував зброю, яка пізніше стане
смертельною і яка буде використовуватись для порятунку людства і для його
знищення, ставшиневільно попередником
Йозефа Гебельса, Йосифа Сталіна,
Артура Шлезінгера і Михайла Суслова.»
На
скільки Сергій Семенович Уваров був першим у творенні офіційної державної
ідеології можна сперечатися, але те, що в Російській імперії він вперше почав
використовувати цю ідеологічну зброю через Міністерство «просвещения» важко
заперечити. Наскільки серйозними були наміри новоспеченого міністра у цьому
напрямі свідчить той факт, що під контроль намагалися взяти самого О.С.Пушкіна.
В грудні 1834 року поет видав «Историю Пугачевского бунта» в двох частинах.
Тема цікава, але вона вже не вкладалася в уваровську теорію офіційної
народності і взагалі підривала її основи. Пугачов – не Сусанін, і машина
великодержавної імперської ідеології почала працювати. Не безпідставно Пушкін
писав : «Царь любит, да псарь не любит. Кстати об
Уварове – это большой негодяй и шарлатан. Разврат его известен.» І далі поет
пише вже безпосередньо про свою працю: « В публике очень бранят моего Пугачёва, а
что хуже – не покупают. Уваров – большой подлец. Он кричит о моей книге как о
возмутительном сочинении.» Так
почав працювати «псарь» - імперська ідеологія.
Продовження матеріалу читайте наступного четверга.