П`ятниця, 19.04.2024, 00:53
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Пошук
Календар
«  Серпень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Архів записів
Міні-чат
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2013 » Серпень » 29 » ДЕНЬ ЗНАНЬ
10:57
ДЕНЬ ЗНАНЬ
Наталя МИКУЛА:
«Ми маємо сміливість сказати своє слово хлопцям з Києва» 


1 вересня – новий етап для освітньої галузі. Від цього дня щороку починається новий відлік, започатковуються нові етапи у шкільництві. Про перемоги, здобутки, напрацювання і проблеми, з якими зустрінуться педагогічні працівники у новому навчальному році, напередодні Дня знань ми поспілкувалися із начальником Івано-Франківського міського управління освіти і науки Наталією Микулою. За два місяці до початку навчального року Наталя Петрівна подавала одразу дві заяви – на відпустку і звільнення. Але з 16 серпня із свіжими силами приступила до виконання своїх обов’язків і передумала покидати управління великою армією освітян.

– Пані Наталю, з чим підходить цього року освіта міста до початку навчання? Які здобутки напрацювали?
– Система освіти доволі складна. Станом на 1 січня 2013 року в кадровій політиці освітньої мережі Івано-Франківська було 5005 працівників. Сюди входить педагогічний, обслуговуючий персонал, тренери тощо. То є дуже велика гвардія. З огляду на це дуже важко вгодити кожній людині. Попередня планова мережа першокласників становить 2600 учнів, у дошкільних навчальних закладах виховується понад 8 тисяч дітей. Традиційно галузь освіти є дуже великою, оскільки, за законодавством, учасниками навчально-виховного процесу є і батьки.
Планування нашої роботи відрізняється від планування у всіх інших структурних підрозділах міськвиконкому. Дуже часто педагоги свої роки рахують навчальними роками. Категорично неправильно буде, якщо я скажу, що план роботи на новий навчальний рік формується у липні-серпні. Традиційно ми починаємо його формувати ще у квітні. У нас є прийнята програма «Освіта міста Івано-Франківська на 2012-2015 роки», у якій визначено основні пріоритети розвитку освіти міста. Звичайно, що ми не обходимося у своїй роботі без плану роботи Міністерства освіти і науки України.
– Ми вже звикли до того, що ледь не щороку Міністерство освіти і науки видумує щось нове. Чим особливим буде новий навчальний рік? Які особливості навчання школярів?
– Ми маємо сміливість сказати своє слово хлопцям з Києва, коли вони щось роблять недобре. З Івано-Франківської області єдине управління освіти міста Івано-Франківська написало листа заступнику міністра освіти і науки пану Борису Жебровському. Ми є практики, а тому знаємо і зміст підручників, і те, як діти сприймають матеріал. Двічі за результатами цього листа мене вже запрошували до Києва на стажування, але я проігнорувала, хоча, може, варто було поїхати (Сміється. - авт.) На жаль, велика наша біда – це недосконала нормативно-правова база. Ми маємо низку документів, котрі суперечать один одному, бо прийняті ще у 1973 році і досі діють.
Цього року буде продовження впровадження державного стандарту загальної середньої освіти у початковій школі. Тобто учні перших і других класів будуть навчатися за новим стандартом, а третіх-четвертих – за старим.
– Що означає новий стандарт?
– Він передбачає низку нововведень. Найбільше це стосується організації навчання. Наголос робиться на дитині. Дитина повинна не просто мати багаж знань, а вона повинна вміти набуті знання застосувати у житті. Крім математики, української мови, маємо ще й інші предмети: основи здоров’я, безпека життєдіяльності тощо. Дитина повинна вміти діяти в різних ситуаціях. Ми маємо відмовитися від схоластичного підходу до навчання.
Першокласники вивчатимуть іноземну мову, з другого класу вперше вводиться предмет «Сходинки до інформатики». Було чимало суперечок до цього, але всі ми знаємо, який розвиток у кожної дитини – практично всі наші діти володіють комп’ютером ще у 5-6-річному віці. Сказати «ні» ми не можемо. Тому завдання школи: правильно пояснити дитині, для чого потрібен комп’ютер.
Також за новим державним стандартом навчатимуться і учні п’ятих класів. Зокрема, починаючи з 5-го класу, діти будуть вивчати другу іноземну мову. Безперечно, це доцільно, але, можливо, не для всіх?! А взагалі, я вважаю, що до формування навчальної програми треба підходити дуже тонко, бо за цим стоять і діти, і вчителі, і навіть батьки.
Будемо пробувати, побачимо, проаналізуємо. А вже у квітні подивимося, наскільки це реально. Не можна сказати, що у нас всі готові вивчати декілька іноземних мов. Ми не є стовідсотково поліглоти. Говорімо правду: тепер кожна оцінка є позитивною, навіть одиниця. Тепер атестат можна отримати навіть, якщо у ньому є оцінки один і два. Звичайно, інше питання, куди піти з таким атестатом і як скласти ЗНО. Ми тішимося, адже цього року звичайний учень ЗОШ №25 на ЗНО отримав максимальні 200 балів із трьох предметів. Це говорить про те, що і звичайна школа дає нормальні знання.
– Важливу складову у навчальному процесі відіграють технічні засоби і навчальні посібники. Чи забезпечені школи міста у достатній кількості підручниками? А, можливо, батькам школярів доведеться з власної кишені подбати про це?
– Учні 1-2 та 6-9 класів забезпечені всіма підручниками стовідсотково, у 3-4-х класах ще стара програма. Підручників для них вже ніхто випускати нових не буде, а тому вони забезпечені тільки на 92 відсотки. Учні п’ятих класів забезпечені підручниками на 120 відсотків. Я вам скажу так: основні предмети забезпечені, може не бути підручників із трудового навчання тощо. Часто спеціалізовані школи використовують автентичні підручники. То вже там батькам доведеться викласти кошти на книжки.
– Особлива увага щороку звертається на першокласників. Що роблять освітяни для забезпечення комфортного перебування дітей у школі?
– Всі діти п’ятирічного віку навіть при нестачі місць відвідують дошкільні навчальні заклади. 98 відсотків першокласників є випускниками садочків. Навчальна програма дошкільних навчальних закладів сформована таким чином, що вона підходить до першого класу. Ми проводимо спільні засідання вихователів ДНЗ із вчителями, які працюватимуть із першокласниками. Психологи із садочків дають висновки готовності дитини до школи, а вже шкільний психолог дивиться на рівень готовності дітей до школи, коригує списки класів за психологічною сумісністю. Принаймні так би мало бути у кожному навчальному закладі. Орієнтовно на 60-70 відсотків ми намагаємося цього дотримуватися.
У кожному класі є парта для батьків, вони мають право прийти і перевірити, як поводить себе дитина у школі. Міністерство освіти вимагає, щоби у кожній школі була ігрова кімната. Санітарними нормами передбачено, що діти, котрі перебувають на групі продовженого дня, мають спати півтори години. На жаль, ми також не можемо забезпечити наші навчальні заклади приміщеннями для спальних кімнат. З іншого боку, ми йдемо назустріч батькам. Куди відправити дитину в 11 годині 40 хвилин? А тому свідомо відкриваємо групи продовженого дня без сну і вони тривають до 18 години.
– Чимало дискусій точиться навколо питання, чи потрібна дітям шкільна форма. Ви за форму?
– Як педагог я за форму, бо вона організовує. Стовідсотково вона знімає питання соціального статусу, бо котрась дитина прийде в джинсах «від Версачі», а котрась бідна і не має що одягнути. У формі видно, що йде учень чи учениця. Закордонний досвід показує, що їхні елітні заклади мають форму. Знаю, що навіть дуже багато батьків виступають за повернення шкільної форми.
– Серед мешканців міста, у більшій мірі батьків, щороку формується своєрідний рейтинг навчальних закладів. На що, на вашу думку, звертають увагу батьки?
– Негласне розшарування шкіл є. Хоча ми й кажемо, що кожна школа має забезпечити належну освіту. Що б ми не говорили, але батьки найперше звертають увагу на якість надання освітніх послуг, тобто наскільки дитина зможе себе зреалізувати. Вони дивляться на переможців олімпіад, на результати ЗНО. Ми щороку висвітлюємо рейтинг таких навчальних закладів. Дуже багато залежить від адміністрації школи, кадрового складу. Чому в нас така потужна Українська гімназія №1? Бо вона була створена «з нуля». Перший її директор Зіновій Береговський з усіх шкіл міста зібрав найкращих учителів.
– Дуже часто навчальний процес у школах залежить від якісного складу педагогічного колективу. Складіть, будь ласка, портрет сучасного типового франківського вчителя, хто він, який?
– Звичайно, це жінка, бо освіта жіночого роду і, за кадровою політикою, відсоток жінок в освіті вищий. Брюнетка, вік 42-43 роки, за кваліфікаційною категорією це вчитель вищої категорії, випускник Прикарпатського університету. Захоплення у вчителів різні, але сподіваюся, що той ідеальний вчитель має бути мудрим, толерантним, врівноваженим і вимогливо-поблажливим.
Володимир БОДАК

Для довідки
У 2012-2013 навчальному році у школах міста навчалося 21826 учнів у 884 класах. Планова мережа на новий навчальний рік: у 898 класах будуть навчатися 22630 учнів. Минулого року було 97 перших класів, у яких навчалося 2503 учні. Цього року до першого класу йде 2575 іванофранківців.

Переглядів: 843 | Додав: bond | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]