Казначейські романси В бюджеті міста все стабільно
З року в рік із приходом листопада-грудня на місцеві бюджети, як сніг на голову, звалюється проблема: блокування держказначейством локальних коштів. Починаючи із 2009-го, історія із перебоями у фінансуванні видатків незахищених, а часто і захищених статей наприкінці року, здається, вже встигла стати «доброю українською традицією». Тим часом не залатані дірки у держбюджеті стають все більш відчутними для країни, і як результат, у 2012 році труднощі з проплатами коштів бюджетів на місцях почалися вже у серпні-вересні. «Західний кур’єр» вирішив з’ясувати, як ідуть справи з виплатами у держказначействі сьогодні, коли цьогоріч українцям слід готуватися до «затягування пасків», а також які «бюджетні» перспективи для України, зокрема для Івано-Франківська, малюють фінансисти на 2013 рік.
Проблеми є, але не нагальні… Хоча 2013 рік ще тільки розпочався і, здавалося б, лиш набирає обертів, повідомлення про те, що казначейство не виконує платіжні доручення по незахищених статтях уже лунають із багатьох українських обласних центрів. Зокрема, наші північні сусіди львів’яни скаржаться на «притримання» держустановою понад 600 тисяч гривень на паливо та зарплатню двірникам. У Тернополі цьогорічний борг «казни» перед міською радою теж уже «перевалив» за 600 тисяч гривень. А донецькій «комуналці» тамтешнє УДК станом на січень боргує понад мільйон гривень і т.д. В Івано-Франківському управлінні держказначейства заспокоюють, що сьогодні ситуація у місті «не патова»: захищені статті (заробітна плата, стипендії, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, продуктів харчування, медикаментів тощо) фінансуються в повному обсязі і без затримок. Проте «нюанси» з незахищеними видатками, за словами казначеїв, є і у нашому місті. «У нас залишилася заборгованість перед містом за попередній рік, - пояснює начальник УДК у Івано-Франківську Володимир Косик. – Але пов’язані ці проплати з великим об’ємом робіт, які ніхто не починає робити ні в січні, ні навіть у лютому, тому що це технічно неможливо. Скажімо, капітальний ремонт доріг». Інший «момент», за словами начальника міського казначейства, полягає в тому, що у такі масштабні роботи, як правило, закладаються великі суми грошей, тож вони потребують проведення тендерів. «Поки відбудеться тендер, поки розпочнуться робити… В результаті переважно всі такого роду незахищені видатки припадають саме на другу половину року. Тоді ж і починається їх виконання», – розповідає Володимир Косик. Проте деякі незахищені статті Івано-Франківське казначейство все ж проплатило згідно із планом бюджету, зокрема усі «лікарняні» та бензин для швидкої допомоги.
Бюджет новий, борги – старі Проте голова депутатської бюджетної комісії Івано-Франківська Роман Онуфріїв думки про «непогану» фінансову ситуацію у місті не поділяє, натомість переконує: сьогодні казначейство і далі тотально блокує гроші міста. «Найбільш показовий приклад для жителів Івано-Франківська – критичний стан прибирання вулиць і площ міста від снігу, – вважає депутат міської ради. – Це буквальний результат затримок казначейством проплат значної суми коштів для комунального підприємтва ДРЕУ. Воно сьогодні має величезні борги за пальне і матеріали, вже кілька місяців виникають труднощі у виплаті зарплати працівникам. Тому франківці повинні знати – прибиранню міста, зокрема, перешкоджає Державна казначейська служба, яка і далі блокує кошти міського бюджету». За словами першого заступника міського голови Зіновія Фітеля, із одного мільйона ста тисяч гривень на експлуатацію доріг казначейство профінансувало лише 350 тисяч. «Ми не можемо посипати дороги неіснуючими матеріалами. Їх треба замовити, оплатити, привезти. Так, як фінансують ДРЕУ, їм дуже важко працювати. І ще треба дякувати, що у таких умовах вони хоч щось роблять», – каже З.Фітель. Тому перший віце-мер на вівторковій апаратній нараді звернувся до керівника міськказначейства Володимира Косика з проханням посприяти у першочерговому фінансуванні ДРЕУ. «Нікого не обходить, чому не посипають дороги. Вони мають бути посипані. І ми з вами мусимо вирішити це питання», – наголосив З.Фітель. За словами Романа Онуфріїва, держказначейство фактично паралізує діяльність місцевої влади, бо тільки за друге півріччя минулого року не виконало доручення міського бюджету на суму понад 12 мільйонів гривень за фактично виконані роботи, при тому, що всі необхідні кошти на рахунку були. Проте станом на 23 січня борги міста і надалі не профінансовані. Загалом і влада, і опозиція визнають: 2013 рік у фінансовому плані буде набагато складнішим за попередні, і пов’язано це у першу чергу із зовнішніми чинниками: обслуговуванням держборгу та нестабільним ростом ВВП.
Оксана ГЛУШКЕВИЧ
КОМЕНТАР Роман Онуфріїв, голова фракції ВО «Свобода» в Івано-Франківській міській раді, голова постійної депутатської комісії з питань планування фінансів, цін та бюджету:
На сьогодні ще передчасно говорити про якусь конкретику. Але тенденції наразі не зовсім оптимістичні. Нагадаю, що 2012 бюджетний рік, особливо його друга половина, була вкрай тривожною. Починаючи з серпня минулого року, ми відчували конкретні труднощі при проплаті коштів міського бюджету з рахунків держказначейства. Загалом процес бюджетного фінансування відбувається так: головний розпорядник коштів подає заявку на фінансування у міське фінансове управління, яке, за наявності коштів на власних рахунках (і на основі розпорядження міського голови), здійснює їх переадресацію на рахунок відповідної галузі. Держказначейство здійснює лише безпосередню оплату, тобто роль казначейської служби є начебто технічною – такий собі внутрішній державний банк. Але практика показала, що насправді Держказначейство давно перейшло межу власних повноважень і стало фактичним розпорядником коштів міського бюджету. Що ж відбувається насправді? А відбувається наступне: 1. Підрядні організації на замовлення міста здійснюють виконання робіт (а це ремонт доріг, реконструкція мереж, капітальне будівництво тощо). 2. Міський бюджет, володіючи відповідним фінансовим ресурсом, доручає казначейській службі здійснювати фінансування цих робіт. 3. Казначейська служба (фактичний тримач бюджетних коштів) не виконує дане доручення. 4. Підрядна організація, вичерпавши власні обігові кошти, припиняє виконання робіт. 5. Важливі для міста інфраструктурні проекти зупиняються в реалізації і чекають відновлення фінансування. Тобто Державна казначейська служба фактично паралізує діяльність місцевої влади. Щоби не бути голослівним, наведу декілька прикладів: не завершена реконструкція перехрестя Галицька-Пасічна та капремонт вул. Галицької з виїздами на Калуш та Галич; так і не розпочалося виконання капітального ремонту перехрестя Василяінок-Галицька-Північний бульвар; фактично паралізовані роботи по капітальному ремонту житлового фонду, що перебуває на балансі міста; були призупинені роботи по відкриттю першої черги ДНЗ №17 «Ромашка» по вул. Вовчинецькій, 210 (лише надзусиллями підрядної організації ми його таки відкрили у січні 2013 року) і т. д. Фактично відбувається приховане «шахрайство» з коштами міського бюджету з боку центральної влади. Бо ж як інакше назвати факт, коли громада, володіючи власними коштами, не має можливості ними розпоряджатися? А хто буде відшкодовувати завдані громаді збитки? У цій ситуації нам необхідно рухатись далі і діяти кількома шляхами: 1. Галузевим службам вже і зараз укласти договори з постачальниками товарів, робіт та послуг. Це дасть можливість мати запас часу на очікування бюджетних коштів. 2. Виконавчій владі міста відтепер постійно і наполегливо стукати у всі можливі урядові кабінети задля недопущення подібної ситуації. 3. Керівникам і працівникам бюджетних галузей і комунальних підприємств бути готовими до акцій громадянського тиску на представників центральної влади і Держказначейства. Іншого способу протидіяти такому свавіллю уряду Партії регіонів на сьогодні немає.
|