Компостуйте талони за проїзд З 1 лютого тролейбусні маршрути переведуть на безкондукторну систему обслуговування
Кондуктори, касові апарати, компостери… Усе нове – добре забуте старе. У 1996 році, з метою збільшення виторгу від перевезень пасажирів, у тролейбусах почали працювати кондуктори і зникли компостери, а у 2013 році, через брак кондукторів, компостери знову повертають у тролейбуси. Не відомо, чи у їхніх салонах знову наноситимуть написи «Кращий контролер – ваша совість», але керівництво КП «Електроавтотранс» сподівається на свідомість пасажирів, які за проїзд у тролейбусах знову мають компостувати квитки.
За словами директора «Електроавтотрансу» Леоніда Яковця, повернення до безкондукторської системи – вимушений крок, бо працювати кондуктором із середньою зарплатнею у 1800-1900 гривень ніхто не хоче. «Є водій, є технічно справний тролейбус, але нема кондуктора. І що, тролейбус не виїжджатиме на лінію? Ми цього допустити не можемо, – каже Л.Яковець. – Тому змушені перейти на безкондукторську систему». Тролейбусні маршрути №4 та №6 так працюють уже кілька місяців. А з 1 лютого так працюватимуть й решту маршрутів. Право проїзду у тролейбусах надаватиме прокомпостований квиток. Квитки можна буде придбати у спеціалізованих кіосках продажу на зупинках громадського транспорту, де продають місячні проїзні квитки, у водіїв та у контролерів-касирів. На відміну від кондукторів, вони не будуть закріплені за окремими тролейбусами, а працюватимуть на маршрутах по напрямках. Заходитимуть у тролейбус, перевірятимуть і, за потреби, здійснюватимуть реалізацію квитків та пересідатимуть в інший тролейбус. На якій зупинці пасажира попросять показати прокомпостований квиток, передбачити буде неможливо. Але до цього треба бути готовим. У «Електроавтотрансі» кажуть, що при теперішній вартості квитків пасажирам буде найзручніше їх купувати одразу чотири – на суму у п’ять гривень. Тролейбусники воліли б встановлювати нові сучасні електронні компостери, термінали, які б дали змогу запровадити безготівкову систему оплати проїзду. Однак, за підрахунками Л.Яковця, на це необхідно було б затратити 3,5 мільйона гривень, а таких коштів ні у підприємства, ні у міському бюджеті немає. Тому на тролейбусах марки ЮМЗ, у яких є спеціально облаштовані місця і закладні деталі, встановили (а подекуди вони і збереглися) старі компостери, попередньо їх відремонтувавши, а для машин марки «Шкода» і «ЛАЗ» за 45 тисяч гривень закупили 200 нових білоруських пластмасових компостерів. Ці компостери для зручності пасажирів монтуватимуть на поручнях у тролейбусних салонах. Практика показує, що з переходом на безкондукторську систему обслуговування пасажирів дещо зменшується виторг від продажу квитків. У тролейбусах можуть з’явитися безбілетні пасажири, яких колись називали «зайцями». Керівництво «Електроавтотрансу» цього не заперечує, але водночас сподівається на свідомість пасажирів. «Втрати будуть неминучі, – каже Л.Яковець. – Але вони все одно будуть меншими, ніж витрати на утримання штату кондукторів, їхню зарплату і нарахування на неї, які у рік сягають двох мільйонів гривень. Передбачити ситуацію тут важко. Скажімо, зараз у Львові при безкондукторній системі більший виторг від реалізації квитків, ніж збирали за проїзд кондуктори». Стах МІРЧУК
|