Заява Громадського руху «Український вибір»
Останнім часом з вуст деяких політиків і чиновників високого рангу лунають «авторитетні» твердження про те, що приєднання України до Митного союзу не видається можливим через відсутність договірно-правової бази, а також нібито через загрозу обмеження державного суверенітету України. Особливо дивує, що подібні заяви роблять люди, які мають юридичну освіту.
Рух «Український вибір», що ініціював громадську дискусію про участь України в цій міжнародній економічній Спільноті, заявляє про юридичну неспроможність і очевидну надуманість подібних тверджень. На нашу думку, причиною таких заяв є відсутність політичної волі для прийняття рішення, яке на даному етапі буде служити інтересам усієї країни, а не інтересам вузьких політичних і фінансових кіл. Хочемо нагадати, що безпосередньо за участю України була створена Група високого рівня з підготовки Угоди та Концепції з формування ЄЕП, які були підписані 19 вересня 2003 року і ратифіковані Законом України від 20 квітня 2004 року із застереженням, що Україна братиме участь у формуванні та функціонуванні ЄЕП у межах, визначених Основним Законом країни. Тим самим Україна де-юре і де-факто набула статусу держави-учасниці Єдиного економічного простору як суб'єкт міжнародних відносин в економічному просторі, що об'єднує митні території Сторін-засновників ЄЕП. Згідно зі ст. 9 Конституції України, цей міжнародний договір, згоду на обов'язковість якого надала Верховна Рада України, став частиною національного законодавства. Отже, відповідно до приписів ратифікованої Угоди і завдань щодо реалізації Концепції з формування ЄЕП, є всі правові підстави для діяльності України у Спільноті. Вони узгоджуються з аналогічними програмними завданнями і діями, спрямованими на інтеграцію в Митний союз, і не суперечать Конституції України. Маємо нагадати, що в рамках ЄЕП і МС в 2011 році був заснований і міждержавний орган – Євразійська економічна Комісія, яка забезпечує реалізацію намірів Сторін при укладанні міжнародних договорів виключно консенсусом. Це унеможливлює прийняття рішення проти волі будь-якої з Сторін, в тому числі й України. Приєднавшись до МС, Україна як рівноправна Сторона цієї міжнародної економічної спільноти має право блокувати прийняття тих договірно-правових актів, які несуть реальну загрозу обмеження державного суверенітету. Склад Ради Комісії (один представник від кожної Сторони в особі заступника голови уряду), керівництво за принципом змінюваності і обсяг повноважень дає підстави стверджувати: статус цього органу є міждержавним, а не наднаціональним, таким – що обмежує державний суверенітет країн-учасниць. Вища Євразійська економічна Рада (міждержавна Рада Митного союзу), що складається з голів держав і голів урядів, також приймає всі рішення консенсусом і має повноваження, добровільно передані їй договірними Сторонами, які, відповідно до умов Договору про створення міжнародної угоди, залишаються суверенними і рівноправними. Договірно-правова база для приєднання до Митного союзу не зазіхає на державний суверенітет України, відповідає конституційним принципам участі в міжнародних економічних Спільнотах і не потребує внесення змін до чинної Конституції України. У зв'язку з вищезазначеним заявляємо, що голослівні твердження про відсутність правової бази для вступу України в Митний союз спрямовані на введення в оману широких верств громадськості та по суті носять антидержавний характер. Безумовно, політична воля властива не тільки відповідальним політикам, але й народові, який має всі конституційні права цю свою волю реалізувати. У зв'язку з цим вважаємо, що актуальна тема інтеграції України в МС повинна стати предметом для прийняття рішення всенародно на всеукраїнському референдумі. Більш докладно щодо юридичних аспектів питання інтеграції України в ЄЕП і МС ви можете дізнатися з Правових висновків, що розміщені на сайті Громадського руху "Український вибір" www.vybor.ua. Віктор Медведчук, доктор юридичних наук, професор, академік Національної академії правових наук України
|