«Зміна декорацій» Місцева влада проти «висячої» реклами
Боротьбу із комерційним хаосом у центрі Івано-Франківська місцеві чиновники розпочали уже давно. Спочатку наводили лад з всюдисущими «асфальтними» підприємцями та численними розважальними послугами (веломобілі, поні та електронні ваги), але, як показала практика, остаточної перемоги таки не здобули. А зараз працівники міськвиконкому взялись уже за рекламу прикарпатських підприємців і, починаючи з 6-го вересня, урочисто пообіцяли потроху очищати центр міста від вітчизняного «промоушену» у вигляді строкатих рекламних вивісок. Як просувається робота чиновників у цьому напрямку та чи вплине така кампанія на бізнесменів Івано-Франківська, дізнавався «ЗК».
Вивіски по-новому Навзамін висячим «рушіям торгівлі» в центрі міста, від яких у мешканців подекуди рябить в очах, у «білому домі» обіцяють змусити підприємців виготовити інші рекламні вивіски, уже за новими стандартами. Які ж саме оновлення чекають на івано-франківську «навісну» рекламу, «ЗК» запитав у Вікторії Шахоріної, директора КП «Рекламно-інформаційний центр». «Вивіски, що розміщуються на пам’ятках культурної спадщини чи в межах зон охорони цих пам’яток, мають обов’язково бути виготовлені із природних матеріалів, таких як камінь, бронза, кераміка, цінні породи дерева чи вітражне скло. Дозволяється виготовлення вивісок фарбами по тиньку (кав’ярня «Говорить Івано-Франківськ»). Натомість забороняється виконання вивісок з банерної чи іншого ґатунку тканини, встановленої методом напинання на каркас», – зауважує Вікторія Шахоріна. За її словами, забороняється також встановлення вивісок у вигляді світлових табло та моніторів, біжучих стрічок, вивісок з пульсуючою підсвіткою. А ті підприємці, офіси чи магазини яких знаходяться у торгових центрах, свої рекламні вивіски мають умістити в невеликі таблички однакового розміру площею до 30 квадратних сантиметрів. Також рекламна вивіска не може містити закликів до придбання товару чи надання послуги, бо така інформація розміщується згідно із законодавством про рекламу і потребує одержання спеціального дозволу. Текст рекламної вивіски має бути виконаний українською мовою, але поряд з текстом, викладеним українською, може бути вміщено і його переклад. Це стосується абсолютно всіх підприємців, крім світових брендів на кшталт мережі закладів «Mc-Donald’s». Їхня вивіска повинна містити менший напис українськими літерами – «Макдональдс». Нагадаємо, що межі історико-архітектурної зони міста Івано-Франківська пролягають вулицями Січових стрільців, Пилипа Орлика, Новгородською, Дністровською, Василіянок, частиною вулиці Гаркуші, Франка. «Навіть якщо вивіски в цій зоні будуть розташовуватися на новобудовах, то вимоги до них такі ж, як і до пам’яток архітектури, бо вони знаходяться в зоні охорони культурної спадщини», – підкреслила директор КП «Рекламно-інформаційний центр».
Робота на невизначений термін І ось уже з 6-го вересня закипіла робота по впорядкуванню реклами. «6-го вересня ми почали вручати підприємцям акти про демонтаж їхніх вивісок, – розповідає Вікторія Шахоріна. – Після отримання такого акта підприємець впродовж 5 днів зобов’язаний самостійно демонтувати вивіску, інакше цим уже займатиметься влада». Примусово демонтовувати вивіски, за словами пані Шахоріної, буде управління житлово-комунального господарства, а потім в судовому порядку відшкодовувати у підприємців кошти за демонтаж. Але навіть приблизну цифру вивісок, що потребують усунення, Вікторія Шахоріна називати не взялася. Але наголосила – їх сотні. «Достеменно відомо лише те, що 99 % відсотків вивісок сьогодні жодним стандартам не відповідають», – сказала директор комунального підприємства. Скільки часу знадобиться, аби повністю очистити центр міста від «неправильних» вивісок, рекламісти поки теж не знають. Може рік, а може і більше. Бо робота, кажуть, справді колосальна. «Візьмемо як приклад невеличку вулицю Шеремети біля площі Ринок, – кажуть у рекламно-інформаційному центрі. – Довжина її – від сили 30 метрів, а знаходиться там понад п’ять десятків суб’єктів господарювання».
Обличчя підприємця Мешканці міста рекламну революцію підтримують, мовляв, і справді місцевий «промоушн» затьмарює собою всю архітектурну красу міста. Але і підприємців шкода, покупців вони ризикують втратити. Але працівники рекламно-інформаційного центру з цим не згідні. Вони переконані: торгівлю місцевим підприємцям така політика міськвиконкому ніяк не погіршить, адже рекламні вивіски не зникнуть безслідно, а просто будуть замінені на якісніші та більш характерні для центру міста. Як приклад приводять нашого сусіда – місто Львів, де 30 відсотків торгових центрів сьогодні ведуть торгівлю узагалі без вивісок та реклами. «Від цієї моди за принципом «чим яскравіше – тим краще» треба потроху відходити, – вважає Вікторія Шахоріна. – Вивіска – це обличчя продавця. І магазин у центрі міста таки повинен естетично відрізнятися від сільських крамниць чи банального базару. За цінами ж відрізняється!».
Рушій торгівлі Самі івано-франківські підприємці ентузіазму влади зовсім не поділяють, адже знають, що реклама – двигун торгівлі, а основне призначення вивісок – саме розкрутка, і на кількість клієнтів її відсутність вплине безумовно. Також для підприємців гостро постає питання позапланових затрат. Найдешевша вивіска, зроблена із звичайного пластику, за словами підприємців, коштує близько шести тисяч гривень. А яка вартість «натуральної» вивіски з цінних порід дерева чи вітражного скла, прикарпатські бізнесмени-середняки і уявляти не хочуть. Ціна демонтажу вивіски залежить від того, як високо вона знаходиться, яка її конструкція. Аби зняти деякі з них, потрібно замовляти підйомний кран, а це задоволення не з дешевих. В загальному вартість демонтажних робіт коливається від кількох сотень до кількох тисяч гривень. Для підприємців такі непередбачувані витрати можуть стати справжнім ударом, тим більше, що малий бізнес в Україні сьогодні і так не в найкращих умовах. Наприклад, розповідають працівниці торгового центру «Майдан», перукарня, що по сусідству, після зняття вивіски змушена робити ремонт фасаду, адже перед клієнтами тепер гола облуплена стіна. А це вже десятки тисяч гривень. Власниця адвокатської контори у торговому центрі «Яблуко» на площі Ринок каже, не виключено, що таке рішення міськвиконкому підприємці будуть неодноразово оскаржувати. «Якби через мою рекламу хтось шпортався, тоді я розумію, її треба забрати. Але ж вона нікому не заважає. А тепер дозволили вивіску тільки 30 сантиметрів. Здалека таку вивіску ніхто і не побачить», – обурюється жінка. Але так чи інакше, ті, хто хочуть вести свій бізнес в центрі Івано-Франківська, з новими вимогами повинні змиритися. А всім іншим – торгівля буде дозволена тільки на околицях, і знову ж таки за певними стандартами. Проте владними органами поки жодна вивіска не демонтована примусово. Але вже є перше таке рішення виконавчого комітету міської ради.
А як воно без реклами? Але не всі підприємці приписи влади сприйняли з обуренням. Є вже кілька «добровольців», які свої вивіски демонтували, як-то кажуть, «не відходячи від каси», а саме відразу після вручення їм акта. Це магазини «Індиго» та його сусід – магазин «Італійське взуття». Обидва знаходяться на площі Ринок. «ЗК» поцікавився, як відсутність вивіски вплинула на торгівлю у новоспечених «безрекламних» магазинах. Продавець «Італійського взуття» бідкається, мовляв, після того, як вивіску демонтували, клієнтів поменшало чи не на половину: «Зараз люди взагалі не знають, що тут у нас продається». У «Індиго» кажуть, спаду клієнтів поки що суттєво не відчули, бо ж мають невелику вивіску ще й з боку магазину. Також працівники крамниці розповіли, мовляв, демонтаж вивіски пов’язаний не так із законослухняністю їх власника, як з тим, що вручення акта співпало з проведенням побілки фасаду першого і другого поверхів будівлі, тому і вивіску зняли відразу. Менше реклами – більше архітектури А тепер уявіть собі центр Івано-Франківська від вулиці Січових стрільців і аж до самого вокзалу повністю очищений від строкатих рекламних вивісок та «спотикачів» серед тротуару. Не можете? Отож бо. А все тому, що очі іванофранківців вже настільки звикли до надокучливої реклами, що й уваги на неї не звертають. А от туристи, які вперше відвідують Івано-Франківськ, майже завжди перебувають у легкому шоці. Такої кількості реклами на квадратний метр, кажуть, не бачили ніде. Боротися з цим безумовно потрібно, бо ж за строкатими вивісками на другий план відходять пам’ятки архітектури, фасади будинків столітньої давності, а саме місто поволі перетворюється у суцільний ринок. Сумнів викликає тільки невизначений термін проведення владних реформ. Хтось з підприємців зніматиме вивіску сьогодні, а хтось – аж через рік. Ну де тут справедливість? Інші зацікавлені підприємці серед недоліків кампанії вважають ще й можливі прояви корупції у різних її формах. Адже чи пасує вивіска до того чи іншого фасаду, визначатиметься на 80 відсотків суб’єктивною думкою компетентного органу і лише в подальшому – рішенням міськвиконкому. Оксана ГЛУШКЕВИЧ
|